Reception and schooling of children in schools in Catalonia: Beyond Educational Welcome Facilities

  • Núria Simó Gil Universidad de Vic. Departamento de Pedagogía
  • Jordi Pamies Rovira Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Pedagogía Sistemática y Social
  • Jordi Collet-Sabé Universidad de Vic. Departamento de Pedagogía
  • Antoni Tort Bardolet Universidad de Vic. Departamento de Pedagogía
Keywords: Educational Welcome Facility (EBE), Educational host models, newly-arrived students, immigration and school, immigrant pupils

Abstract

The ways of incorporating newcoming students into schools and colleges have been at the center of debate in most OECD countries in recent years. In Spain, the set of measures developed for the reception of immigrant pupils in different Autonomous Communities has also been the subject of specific research, pointing out the similarities and contradictions between pedagogic discourses and school practices. This article takes into account these considerations and presents the reflections from the results of research on the Educational Welcome Facilities (and specifically the EBE) conducted during the school years 2008-2010. This device was created in Catalonia to attend newcomers before enrolling them in the school. It was a pilot project which took place in Vic and Reus for two consecutive years. The research of the EBE has enabled us to explain the relationship between educational assessment that schools made about this facility and reception processes that schools were implementing. The conclusions that emerge from this analysis allowed us to establish relationships between educational host practices of the seven centers analyzed with three different conceptual and educational frameworks of reception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Núria Simó Gil, Universidad de Vic. Departamento de Pedagogía

Núria Simó Gil es profesora titular de la Universidad de Vic. Es  doctora en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Forma parte del GREUV (“Grup de Recerca Educativa de la Universitat de Vic”). Los proyectos de investigación se vinculan a la línea Educación, Ciudadanía, e Inmigración. Los temas de estudio sobre los que ha publicado recientemente se relacionan con los procesos educativos con población inmigrada; e inclusión social y educativa con niños y jóvenes.

Jordi Pamies Rovira, Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Pedagogía Sistemática y Social

Jordi Pamies Rovira es profesor lector del  Departamento de Pedagogía Sistemática y Social de la UAB. Doctor en Antropología Social y Cultural. Miembro del Grupo de Investigación EMIGRA-CER Migraciones. Investigador en temas de educación y migración marroquí en Cataluña, jóvenes de origen extranjero,  políticas educativas y diversidad cultural.  Ha realizado trabajo de campo etnográfico sobre estas cuestiones entre población mexicana en el suroeste de Estados Unidos (California y Texas) y ha sido becario de la Nuffield Foundation.

Jordi Collet-Sabé, Universidad de Vic. Departamento de Pedagogía

Jordi Collet-Sabé es profesor titular de la Universidad de Vic. Es doctor en Sociología. Forma parte del GREUV (“Grup de Recerca Educativa de la Universitat de Vic”). Ha realizado investigación y ha publicado sobre educación y territorio, trabajo educativo en red, escuela y familias, procesos de socialización, participación, desigualdades educativas y sociología de la religión. Actualmente dirige una investigación sobre los vínculos entre docentes y familias y sus consecuencias sobre el éxito escolar desigual.

Antoni Tort Bardolet, Universidad de Vic. Departamento de Pedagogía

Antoni Tort Bardolet es profesor titular de la Universitat de Vic en la que ha sido decano de la Facultad de Educación durante siete años. Es doctor en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Dirige el GREUV (“Grup de recerca educativa de la UVIC”) que lleva a cabo investigaciones sobre escolarización y territorio, interculturalidad y educación, familia y escuela, y sobre educación, cultura y opinión pública.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2013-10-07
How to Cite
Simó Gil N., Pamies Rovira J., Collet-Sabé J. y Tort Bardolet A. (2013). Reception and schooling of children in schools in Catalonia: Beyond Educational Welcome Facilities. Revista Complutense de Educación, 25(1), 177-194. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41410
Section
Articles