Lobbying of the Civil Society Organizations in Spain: capacity of influence over the public institutions

Keywords: Lobby, Public Affairs, Interest groups, Civil Society Organizations, Public Relations

Abstract

This research establishes a classification of Spanish Civil Society Organizations by their capacity of influence over institutions; it specifies the key variables for which they obtain it and their comparative relevance. After consultation with 19 specialists, the methodology concedes to 55 of these organizations a score, according to their number of seats in public committees, members, employees, seniority and presence in transparency registers. The leading entities are mainly dedicated to representing people with functional diversity, or patients. The best positioned ones stand out for their number of members, while the vast majority tend to obtain the maximum score for their participation in public committees. The practice of indirect lobbying is widespread, but it does not coincide with a particularly high influence capacity. Likewise, these organizations are diverse in terms of their internal distribution by areas, although said distribution may lead to an excess of professionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Álvarez Sánchez, Complutense University of Madrid

Sergio Álvarez es profesor asociado en el Departamento de Teorías y Análisis de la Comunicación de Universidad Complutense, impartiendo las asignaturas de Formación de Portavoces, y Psicología de la Comunicación. Asimismo, es coordinador del Máster en Comunicación Corporativa y Publicitaria. Entre 2017 y 2019, fue investigador predoctoral en formación (convocatoria CT27/16-CT28/16 Santander-UCM), y contratado posdoctoral entre 2019 y 2021. Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas, Máster en Comunicación de las Organizaciones y Doctor en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas por la UCM, ha investigado ampliamente basándose en la teoría del framing, al igual que su tesis doctoral: “Las Estrategias de Comunicación de los Actores Políticos Ante el Conflicto Social: Análisis de sus Marcos de Referencia para la Reforma Laboral de 2012”.

Alfredo Arceo Vacas, Complutense University of Madrid

Alfredo Arceo Vacas es profesor titular en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense. Licenciado en Periodismo, Doctor en Ciencias de la Información y Máster en Comunicación Corporativa y Publicitaria por la misma universidad, actualmente dirige esta última titulación. También fue director del Máster en Comunicación de las Organizaciones durante el curso 2016-17. Ha participado y dirigido investigaciones en el ámbito de la comunicación política y en el de la comunicación institucional y empresarial. Entre sus libros, destaca la coordinación de la obra “El portavoz en la comunicación de las organizaciones. Fundamentos teórico-prácticos”, editada por el Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-09-07
How to Cite
Álvarez Sánchez S. y Arceo Vacas A. (2023). Lobbying of the Civil Society Organizations in Spain: capacity of influence over the public institutions. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(3), 521-532. https://doi.org/10.5209/esmp.88987
Section
Studies