The impact of disinformation on public relations: an approach to practitioners’ perceptions

Keywords: disinformation, public relations, corporate communication, digital propaganda, fake news

Abstract

The aim of this paper is to obtain an approximation of the perceptions of corporate communication and public relations professionals operating in Spain on the impact that disinformation is having on the communication of organizations. The aim is to identify the measures adopted by organizations to deal with disinformation and to determine whether it has become a threat to the industry. Nine semi-structured interviews were conducted with representatives of the main associations, directors of communication and public relations agencies as well as digital services companies, usually outsourced from the communication sector. There is a lack of strategies to anticipate and neutralize disinformation attacks. Likewise, professionals demand more media literacy initiatives to help citizens to be more critical and highlight the importance of professionalizing the sector and avoiding labor intrusion.

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Author Biographies

Leticia Rodríguez-Fernández, Universidad de Cádiz

Profesora Titular en el Departamento de Marketing y Comunicación de la Universidad de Cádiz. Sus líneas de investigación se centran en las relaciones públicas, la influencia digital y el estudio de la propaganda y la desinformación. Autora del libro “Propaganda Digital. Comunicación en tiempos de desinformación” (UOC, 2021). Presenta más de 35 publicaciones académicas de las cuales 20 corresponden a artículos de revistas, 18 de ellos indexados en Scopus.

Doctora en Ciencias de la Información (Universidad Complutense de Madrid, 2012), máster Universitario en Protocolo (Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2019), máster en Comunicación de Instituciones Públicas y Políticas (UCM, 2008) y licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas (Universidad de Valladolid, 2007). Ha sido directora del Grado en Comunicación Corporativa, Protocolo y Organización de Eventos en la Universidad Nebrija y cuenta con 7 años de experiencia profesional en agencias de comunicación y relaciones públicas.

María-José Establés, Universidad de Castilla-La Mancha

Doctora internacional en Comunicación (Universitat Pompeu Fabra). Investigadora postdoctoral Juan de la Cierva-Formación (Referencia: FJC2021-046920-I) en la Universidad Complutense de Madrid en el grupo de investigación SOCMEDIA. Sus principales áreas de investigación se centran en los estudios de audiencias y fans desde una perspectiva sociopolítica; la innovación en métodos de investigación cualitativos y la educación mediática. Sus trabajos han sido publicados en distintas revistas indexadas como Learning, Media & Technology, Politics & Governance, El Profesional de la Información, Latina de Comunicación Social, Cuadernos.info, Estudios sobre el Mensaje Periodístico e Historia y Comunicación Social, y también en editoriales de prestigio como Routledge, Aranzadi Thomson Reuters, Editorial UOC y Tirant lo Blanch

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Published
2023-12-12
How to Cite
Rodríguez-Fernández L. y Establés M.-J. (2023). The impact of disinformation on public relations: an approach to practitioners’ perceptions. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 843-853. https://doi.org/10.5209/esmp.88661