Fact-checking against disinformation: learning to reframe in the classroom and in journalistic writing

Keywords: disinformation, fact-checking, post-truth, framing, teaching

Abstract

Disinformation campaigns in the public sphere are generating deep institutional and academic concern for their adverse effects on democratic health: they provoke a climate of distrust, social polarization and block public debate. In this context, this article aims to contribute to the incorporation of the findings of the Frame Theory in teaching and journalistic practice. The analysis of 135 verification news items related to the Fact Checking Coalition Objectif Desinfox, during the pre-election environment and election campaign of the 2022 French presidential elections, allows us to explore the degree to which the findings of this theory are incorporated into the most specialized news pieces on disinformation. Results show that three out of four news items keep the frame of the disinformation piece and do not show who is responsible for the lie and why. This article also offers guidelines to improve news writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Lamuedra-Graván, Universidad de Sevilla

Doctora en Periodismo por la Glasgow Caledonian University. Profesora del Departamento de Periodismo I Universidad de Sevilla.  Durante la última década ha participado en varios proyectos comparativos sobre noticias de televisiones públicas como TVE, la BBC y la finlandesa YLE. Ha publicado “Los informativos diarios en TVE y BBC: los discursos de productores y receptores” (en coautoría con Jéssica Retis y Agustín García Matilla, 2010) o “El futuro de la televisión pública: la necesaria alianza con la ciudadanía” (2012) y entre sus últimos trabajos se encuentran:  “Normative and Audience Discourses on Public Service Journalism at a ‘Critical Juncture’: the Case of TVE in Spain” (Journalism Studies, 2919, con Concha Mateos Martín & Manuel A. Broullón-Lozano) o Representation and Recognition: The Perceptions of Finnish and Spanish Viewers of Their Media Ecosystems and Public Service Newscasts (2022). International Journal of Communication, 16, 4501-4522. (con Elisa Alonso y Marco Ala-Fossi)

Lucia Ballesteros-Aguayo, Universidad de Málaga

Doctora Sobresaliente Cum laude y Mención Internacional, fruto de la realización de estancias de investigación internacionales en la Universidad La Sapienza (Roma) y en la Universidad de Aveiro (Portugal). Acreditada ANECA Contratado Doctor es Licenciada en Periodismo y en Publicidad y RRPP y Máster en Formación del Profesorado por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es profesora en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Málaga. Líneas de investigación: Communication, Media Literacy, Disinformation y Media Studies.

Ha ejercido el cargo de Dirección del Trabajos Fin de Máster, Directora de Tesis Doctorales siendo además Investigadora en Proyectos de Innovación Docente y Proyectos de Investigación tanto a nivel europeo (“Contribución a la Alfabetización Mediática en el Caribe” financiado por la Ventana Adelante2) como nacional (“Youtubers e instagrammers: La competencia mediática en los prosumidores emergentes”). Entre sus últimos trabajos están: “Plataformas digitales y bulos en salud: el caso de #SaludSinBulos” en Estudios sobre el Mensaje Periodístico, “Journalistic ethics and persuasive communication in the face of post-truth: credibility in the face of the challenges of Social Networks” en OBS* y “Traitors of the Homeland: The Stigmatization of Reds in Falangist Discourse” en Peter Lang Publishing.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-12-12
How to Cite
Lamuedra-Graván M. y Ballesteros-Aguayo L. (2023). Fact-checking against disinformation: learning to reframe in the classroom and in journalistic writing. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 905-917. https://doi.org/10.5209/esmp.88092