Challenges and opportunities in the fight against misinformation and copyright in Journalism: MediaVerse (AI, blockchain and smart contracts)

Keywords: intellectual property, fake news, credibility, information sources, plagiarism

Abstract

This paper addresses how artificial intelligence (AI) applied together with blockchain technology and the use of smart contracts can solve the problems of intellectual property, copyright and fake news in the field of journalistic and communication products. The MediaVerse tool (which uses AI, blockchain and smart contracts for the registration and monitoring of authorship) is presented and its possibilities are compared with the opinions collected in two focus group with university professors and journalism professionals. It is concluded that the tool is useful and that its integration into teaching and professional routines would be positive from the point of view of monitoring the journalistic products housed in it, especially for self-employed professionals, small media and for citizens. But its ability to fight misinformation has not been verified by the opinions of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariana Gómez-Company, Universidad de Murcia

Profesora contratada de la Universidad de Murcia, en la actualidad imparte las asignaturas Comunicación Política y Opinión Pública y Periodismo Especializado (bloques Político y Cultural). Es doctora en Comunicación, con una tesis sobre la práctica de diseño gráfico en el ámbito periodístico. Ha sido investigadora ayudante del proyecto Economía de la Participación. Sus líneas de investigación son la semiótica y retórica visual, el diseño gráfico y periodístico, la cultura visual y las relaciones entre el arte, la comunicación y los nuevos medios. Es miembro del Grupo de Investigación Consolidado ADPURE Research Group.

Ricardo Vizcaíno-Laorga, Universidad Rey Juan Carlos

Profesor de métodos de investigación y diseño periodístico se encuentra especializado en comunicación clara. Su última tesis dirigida se ha enfocado a las rutinas profesionales del periodista y el acceso a la información por parte de los ciudadanos («Producción de noticias y canales de acceso a la información», 2023). Investigador Principal en proyectos Nacionales y Europeos relacionados con comunicación y públicos vulnerables (inmigración, discapacidad y menores). Miembro del Grupo de Investigación de Alto Rendimiento en comunicación y menores COMKIDS y del Grupo de Investigación Consolidado ADPURE Research Group. Miembro del Grupo de Innovación Educativa GIGAMAPS.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-12-12
How to Cite
Subiela-Hernández B.-J., Gómez-Company A. y Vizcaíno-Laorga R. (2023). Challenges and opportunities in the fight against misinformation and copyright in Journalism: MediaVerse (AI, blockchain and smart contracts). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 869-880. https://doi.org/10.5209/esmp.88081