From Scheherazade's strategy to paranoia. The case of the Estado de Alarma TV and La Última Hora

Keywords: Digital media, public sphere, political deliberation, conspirancy theories

Abstract

Digital media can guide political discourse among their followers in a very persuasive way, and this enables the creation of new “partisan media” that redefine the deliberative media logic. Estado de Alarma TV and La Última Hora, located in opposite ideological spaces, are examples of the new Spanish partisan media in the digital public sphere. Using content analysis and a non-parametric statistical process based on inter-judge reliability calculations, this research analysed a total of 603 Última Hora (n=301) and Estado de Alarma TV (n= 302) publications, obtaining data on the deliberative and non-deliberative mediation of their discourses and the extent to which they may have reached a conspiratorial and paranoid conception of political reality. The main findings show that conspiracy theories and abstract narratives may contain deliberative elements. Moreover, non-deliberative elements fulfil social functions that transcend the logic of disinformation and domination to impose their own alternative factual reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Pecourt Gracia, Universitat de València

Doctor en Sociología por la Universidad de Cambridge, profesor Titular en el Departament de Sociologia i Antropologia de la Universitat de València y life member del Clare Hall College de la Universidad de Cambridge. Autor del libro Los intelectuales y la transición política (CIS, 2008) y co-autor de los libros Los intelectuales nunca mueren (RBA, 2013), junto a Josep Picó, y La sociología de la cultura en la era digital (PUV, 2021), junto a Joaquim Rius-Ulldemolins. También ha publicado diversos artículos en revistas especializadas de rango nacional e internacional que se han situado en el ámbito de la sociología de los intelectuales, sociología de la cultura y de los medios de comunicación de masas, así como cuestiones referentes a la emergente cultura digital.

Sebastián Sánchez-Castillo, Universitat de València

Doctor  en  Comunicación  Audiovisual,  licenciado  en  Comunicación  Audiovisual  y  en  Historia  del  Arte.  Trabajó  en  la  cadena  pública  Radio  Televisión  Valenciana desde 1989 hasta 2013. También ha realizado estancias de investigación en Chile, Argentina, Escocia,  Inglaterra  y  Portugal,  así  como  en  diversas  universidades  españolas.  Es autor  de  más  de  60  artículos de investigación en revistas de referencia JCR y Scopus, así como de 40 capítulos de libros en los primeros puestos del SPI. Evaluador de proyectos de investigación del Ministerio de Ciencia e Innovación en España. Sus investigaciones se centran en el conocimiento y los efectos de los medios de comunicación, la agenda-setting, el framing y la comunicación audiovisual y su persuasión.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-09-07
How to Cite
Pecourt Gracia J. y Sánchez-Castillo S. (2023). From Scheherazade’s strategy to paranoia. The case of the Estado de Alarma TV and La Última Hora. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(3), 651-662. https://doi.org/10.5209/esmp.87598
Section
Studies