Personalization as an Editorial Strategy in the Coverage of Political Scandals: The Case of the Spanish Monarchy

Keywords: personalization, scandals, political corruption, Juan Carlos I, media

Abstract

Analysis of the use of personalization in journalistic content about political corruption scandals is scarce. From that, the objective of this investigation: study its use as a political-editorial strategy on printed and digital Spanish media in the coverage of scandals. The analysis is based on the measure of different variables created by Just and Crigler (2019) and Van Aelst et al. (2012) applied to a study case: the scandals of the Emeritus King of Spain, Juan Carlos I. To do so, qualitative content analysis is carried out on 334 journalistic pieces published by five different media. Results show that responsibility is mainly attributed to the emeritus king and not the monarchy, although the differences between media are relevant depending on their editorial position. elDiario.es and El Español are the ones who attribute the most the responsibility to the monarchy.

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Author Biographies

Azahara Ortiz-González, Universidad Rey Juan Carlos

Azahara Ortiz-González es profesora e investigadora en la Universidad Rey Juan Carlos. Actualmente cursa un doctorado en Ciencias Sociales y Jurídicas en la línea de Comunicación en la misma institución. Su línea principal de investigación está relacionada con el tratamiento mediático de la corrupción y los escándalos políticos. Adicionalmente, ha ejercido como periodista en diversos medios locales en la comarca del Campo de Gibraltar, en la provincia de Cádiz.

Rosa Berganza, Universidad Rey Juan Carlos

Rosa Berganza es Catedrática de Periodismo de la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid). Posee una amplia experiencia en la dirección de proyectos nacionales y comparativos internacionales en el ámbito del Periodismo y de la Comunicación Política. Experta en técnicas cuantitativas de investigación social, especialmente análisis de contenido y encuestas. Ha trabajado como investigadora principal en distintos proyectos competitivos nacionales y también en otros financiados por organismos internacionales, como la Comisión Europea. Entre estos últimos se encuentra INFOCORE, (In)forming Conflict Prevention, Response and Resolution (www.infocore.eu), del 7 Programa Marco y REMINDER (Role of European Mobility and its Impacts in Narratives, Debates and EU Reforms, https://www.reminder-project.eu), del Programa H2020. Es investigadora principal para España del proyecto de investigación Worlds of Journalism Study (https://worldsofjournalism.org/).

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Published
2023-09-07
How to Cite
Ortiz-González A. y Berganza R. (2023). Personalization as an Editorial Strategy in the Coverage of Political Scandals: The Case of the Spanish Monarchy. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(3), 533-542. https://doi.org/10.5209/esmp.87185
Section
Studies