Artificial intelligence in Hispanic verifiers of the IFCN network: innovative projects and perception of experts and professionals

Keywords: fact-checking, technological innovation, artificial intelligence, bots, misinformation

Abstract

This article radiography the use of artificial intelligence (AI) by Spanish and Latin American reference verification platforms (members of #CoronavirusFacts Alliance of IFCN). The methodological approach is based on the exploration and cataloging through multicriteria content analysis of AI initiatives and tools developed; and is complemented with the vision of its professionals and experts in technology and journalistic innovation through online interviews. The results show an uneven and incipient use of AI by the fact-checkers analyzed. The development of proprietary solutions is conditioned by the availability of resources and specialized professional profiles and almost always takes the form of bots for certain functions. All in all, they agree that they sense AI very positively for their work, and co-creation offers opportunities for the development of RDI projects with large technology companies or within the framework of the IFCN network itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Sánchez González, Universidad de Málaga

Doctor in Journalism and a ITCs, Innovation, Online Communication and Social Media enthusiast. I work in, research on, learn and teach about these topics areas at two Universities [International University of Andalusia and Malaga University] and, moreover, I collaborate on other projects beyond the academic field. I feel priviledged thanks to the enriching experience and the vision it gives me to carry out different roles from various settings. Lifelong learning has been, and still is, a fundamental premise and competence for me.

Hada M. Sánchez Gonzales, Universidad de Sevilla

Profesora Titular en Periodismo de la Universidad de Sevilla. Vicedecana de Comunicación, Relaciones Institucionales y Emprendimiento de la Facultad de Comunicación. Además, dirige el Laboratorio de Proyectos en Comunicación (LabProCom), el Grupo de Investigación Análisis y Técnica de la Información (GIATI) y la revista científica “Textual &Visual Media”. Especializada en medios digitales; social media, rutinas y perfiles periodísticos; verificación, innovación periodística y emprendimiento digital. Es autora de un centenar de artículos y libros sobre estos temas. Participa en proyectos competitivos a nivel internacional, nacional y regional y sus resultados han tenido un impacto transfronterizo. Cuenta con sexenios de transferencia e investigación y forma parte del cuerpo de evaluadores de la Agencia Nacional de Evaluación y Prospectiva (ANEP). Es investigadora del proyecto de I+D+i "Impacto de la desinformación en el periodismo: contenidos, rutinas profesionales y audiencias (DESINFOPER)”, PID2019-108956RB-I00 (Ministerio de Ciencia e Innovación de España). 

Sergio Martínez Gonzalo, Techmakers

Periodista e investigador en comunicación, especializado en alfabetización mediática, tecnologías e inteligencia artificial en periodismo. Ha trabajado en medios como la radio (Onda Color, Radio Esquina) y en la revista digital Cinco Noticias. Asimismo, recibió en 2020 el premio de “El bloc del cartero” en XLSemanal por uno de sus artículos de opinión. Actualmente, trabaja para una consultoría de comunicación e innovación educativa, donde además, de la redacción de contenidos y la creación de pódcast, imparte talleres y charlas en colegios e institutos sobre alfabetización mediática (Programa IMPULSA de la Junta de Andalucía).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-12-21
How to Cite
Sánchez González M., Sánchez Gonzales H. M. . y Martínez Gonzalo S. (2022). Artificial intelligence in Hispanic verifiers of the IFCN network: innovative projects and perception of experts and professionals. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 867-879. https://doi.org/10.5209/esmp.82735