Spanish TV discourse on the climate crisis in 2021

Keywords: climate change, television, communication media

Abstract

Analyzing television discourse during 2021 through a statistical sample of records extracted from TV networks, the configuration that, in the pandemic, adjusted the dialectical mediation between television communication and cognitive capital available for resilience to Climate Change is revealed. This study originates from reports that in collaboration with ECODES and funding from the Ministry for the Ecological Transition and the Demographic Challenge, carried out by the Media Communication Observatory on Climate Change at its headquarters of the MDCS Research Group of the UCM. The analysis revealed how the causes, impacts, mitigation, and adaptation projects to the effects of climate change were communicated, and the identity of those who speak and/or are referred to. The discursive hegemony of mediators (journalists) and politicians is confirmed, to the detriment of scientists, and improved communication for resilience to climate change is promoted.

 

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Author Biographies

José Luis Piñuel Raigada, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático Emérito, ha enseñado desde 1980 Teoría de la Comunicación y Métodos y Técnicas de Investigación en Comunicación Social, en la Facultad de CC. de la Información de la Universidad Complutense. Ha sido también profesor invitado a dictar cursos en diversas Universidades extranjeras, europeas y americanas. Ha participado en calidad de experto internacional en varios grupos de trabajo del Consejo de Europa entre los años 1987-1991. Sus más de cien libros y artículos están entre los más citados en el campo de la comunicación. Asimismo ha sido director de varios  proyectos  I+D+i  financiados, y  evaluador  y miembro de comités de  la  CNEAI  y  la  ANECA. Tiene 6 sexenios de la CNEAI desde 2012.

Jaime López Díez, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Ayudante Doctor en el departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada, en la facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Sus principales campos de investigación son el audiovisual, desde perspectivas tanto cuantitativas como cualitativas, y el World Cinema.

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Published
2022-09-16
How to Cite
Piñuel Raigada J. L. . y López Díez J. (2022). Spanish TV discourse on the climate crisis in 2021. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(3), 587-599. https://doi.org/10.5209/esmp.80562