Politics and media in Italy: from Berlusconi to Salvini, from television to social networks

Keywords: Italy, Berlusconi, Salvini, Political Communication, Social Networks

Abstract

The political success of Berlusconi cannot be explained without the televisions. Nor that of Salvini, without the social networks. From the "if it does not appear on television, it does not exist" of the first, to the incendiary tweets and to the anything goes of the second. Same strategy, new media? The aim of this article is to reflect on the communicative techniques of the two Italian politicians, putting the emphasis on analogies and differences. It will delve into the communicative techniques used by Berlusconi and Salvini and the use they have made of the media to build an electorally attractive and politically successful image.

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Author Biography

Andrea Donofrio, Universidad Complutense de Madrid

Andrea Donofrio es Profesor de Historia del Pensamiento Político de la Universidad Complutense de Madrid. Doctor en Ciencias de la Información por esta misma Universidad y licenciado en Ciencias Políticas por la Universidad Federico II de Nápoles. Codirector de la revista Historia y Comunicación Social, es autor del libro Érase una vez el eurocomunismo. Las razones de un fracaso (2018) y co-autor del libro Historia actual del mundo. De la posguerra a la cultura global (2016). Autor de numerosos capítulos de libro, ha publicado artículos en prestigiosas revistas científicas y ha sido investigador en diferentes proyectos de investigación. Sus investigaciones se han centrado en la historia de los movimientos políticos y sociales, la política italiana y la historia y el pensamiento político, especialmente de las formaciones de extrema izquierda y derecha.

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Published
2022-02-04
How to Cite
Donofrio A. (2022). Politics and media in Italy: from Berlusconi to Salvini, from television to social networks. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 81-90. https://doi.org/10.5209/esmp.79027
Section
Research and Documents