Co-creation as a technique to increase the value of journalistic products

Keywords: cocreation, citizen participation, value, social networks, ITC, ICT

Abstract

Information and communication technologies enable the collaboration of the public in the processes of information production. One of the formulas for citizen participation that implies a greater increase in the value of journalistic products is co-creation, a technique that allows recipients to be integrated into ideation, development and promotion. This paper analyzes the opportunities that audiences find to co-create in the most consumed digital native media in the countries with the highest rate of internet penetration in the world. From a sample selection made with quantitative criteria, qualitative techniques are used to explore all the scenarios in which co-creation is possible (web, social media and offline spaces). The results point to a still very incipient development of co-creation opportunities and no significant differences can be ratify between the different regions in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Sixto-García, Universidad de Santiago de Compostela

Profesor del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. Doctor en Comunicación con Mención Europea y Premio Extraordinario, Máster en Dirección y Gestión de Empresas, Máster en Formación del Profesorado y Licenciatura en Periodismo, también con Premio Extraordinario. Fue director de Instituto de Medios Sociales (2013-2019).

Sus líneas de investigación son los nuevos escenarios sociales del entorno digital y los modelos de redes y narrativas. Entre sus publicaciones más recientes destacamos los libros Gestión profesional de redes sociales. Rutinas y estrategias de Community Management (2018) y Fundamentos de Marketing Digital (2016). Su índice h es 13.

 

Ariana Quintillán Poza, Universidad de Santiago de Compostela

Graduada en Periodismo por la Universidad de Santiago de Compostela y estudiante del Máster en Periodismo y Comunicación Multimedia: Nuevas Tendencias en Producción, Gestión y Difusión del Conocimiento.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-09-16
How to Cite
Sixto-García J. y Quintillán Poza A. (2022). Co-creation as a technique to increase the value of journalistic products. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(3), 703-712. https://doi.org/10.5209/esmp.78544