Participation in regional Public Service Media (PSM) in Spain on digital sphere

Keywords: participation, innovation, Public Service Media, Spanish media, Media crisis

Abstract

This research studies and analyzes the proposals related to citizen participation and innovation actions in 13 regional Public Service Media corporations that belong to the Spanish audiovisual map. After an examination of the scientific literature on citizen participation and public media, the comparative study and content analysis of the activity of public corporations in Spain, and within semi-structured interviews to innovation and participation managers in public media, we analyze their involvement with this task of renewing formats and narratives. Beyond the well-intentioned initial statements, there is a lack of proposals and coordination between them, and a manifest lack of relationship between the budgets and the generation of alternative content. This research ends with the proposal of a series of actions to implement citizen participation and the development of innovation initiatives, among which the need to incorporate media literacy as a central objective of the PSM stands out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos López Olano, Universidad de Valencia

Carlos López Olano has a degree in Hispanic Philology (Spanish Literature) and Audiovisual Communication, and is PhD. Cum Laude and Extraordinary Award from the University of Valencia. He is currently an assistant professor in the Department of Language Theory and Communication Sciences at the UV. He has also taught and collaborated in different degrees and postgraduate courses related to audiovisual and journalism at the Jaume I University of Castellón (UJI), Cardenal Herrera (CEU) and the University of Virginia. He has been a researcher and visiting professor at universities such as Hebrew Univ. in Jerusalem, Roehampton Univ. in London or Glasgow Univ. (UK). He has worked as a journalist, producer, editor and news conductor in different audiovisual media, such as Antena 3 Televisión, Canal 9 RTVV or in À Punt. His main lines of research are about public television, especially on the protection of news independency in the European landscape, and about the new possibilities that multiplatform and transmedia technologies open up in this field. He works too about Democratic memory, from the point of view of communication.

Maria Soler-Campillo, Universidad Jaime I de Castellón

Licenciada en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universitat de València, Máster en Asesoría Fiscal por el Instituto de Estudios Superiores del CEU-San Pablo de Valencia, Doctora en Comunicación Empresarial e Institucional por la Universitat Jaume I, es Profesora Contratada Doctora de Empresas de comunicación y Empresa audiovisual en la UJI.

Ha publicado el libro Las empresas de fotografía ante la era digital. El caso de la Comunidad Valenciana (Madrid: Ediciones de las Ciencias Sociales, 2007), y participado en congresos, jornadas especializadas y publicado en revistas científicas sobre temas de economía y empresa audiovisual. Es autora de capítulos en libros colectivos como Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI. Nuevos escenarios tras el cierre de RTVV (Barcelona, Bellaterra, Castellón y Valencia: Aldea Global, 2015); Los medios de comunicación públicos de proximidad en Europa. RTVV y la crisis de las televisiones públicas (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2017); La crisis de lo real. Representaciones de la crisis financiera de 2008 en el audiovisual contemporáneo (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2018). Es autora de una decena de artículos en revistas indexadas.

Es miembro del Grupo de Investigación “Investigaciones en Tecnologías Aplicadas a la Comunicación Audiovisual” (ITACA-UJI)  de la Universitat Jaume I.

Javier Marzal-Felici, Universidad Jaime I de Castellón

Doctor y Licenciado en Comunicación, en Filología Hispánica y Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universitat de València, Máster en Comunicación y Educación por la Universitat Autònoma de Barcelona, es Catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universitat Jaume I, donde actualmente es Coordinador del Programa de Doctorado en Comunicación, y Coordinador del Máster Universitario en Nuevas Tendencias y Procesos de Innovación en Comunicación y Subdirector del LabCom UJI.

Entre sus publicaciones destacan los libros Diccionario de conceptos y términos audiovisuales. Herramientas para el análisis fílmico (Madrid: Cátedra, 2015); Los medios de comunicación públicos de proximidad en Europa. RTVV y la crisis de las televisiones públicas (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2017); La crisis de lo real. Representaciones de la crisis financiera de 2008 en el audiovisual contemporáneo (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2018), e Investigar en la era neoliberal. Visiones críticas de la investigación en comunicación en España (Barcelona, Bellaterra, Castellón y Valencia: Aldea Global, 2018).

Es co-director de “Guías para ver y analizar cine”, co-director académico de la Colección Aldea Global y co-director de la Revista adComunica. Revista sobre Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación.

Es Director del Grupo Investigaciones en Tecnologías Aplicadas a la Comunicación Audiovisual (ITACA-UJI), cuyos intereses se centran en el estudio de la cultura visual, las relaciones entre tecnología y visualidad y el análisis de textos audiovisuales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-02-04
How to Cite
López Olano C., Soler-Campillo M. y Marzal-Felici J. (2022). Participation in regional Public Service Media (PSM) in Spain on digital sphere. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 117-128. https://doi.org/10.5209/esmp.77922
Section
Research and Documents