Radio in school as a resource for the development of media competence

Keywords: Media literacy, Skills, Competence of the sense of initiative and entrepreneurship, Digital competence, Linguistic competence, Media competence, Social and civic competence, Communication, Education, Information, Media, School Radio

Abstract

In recent decades, different national and international organizations have reflected, through documents and recommendations, the importance of media-related training in the comprehensive development of students, referring to it with various conceptualizations. However, despite the importance of media competence in education, and having been supported by theory, its learning by students should continue to progress hand in hand with media such as school broadcasting radios that have shown their great possibilities in the acquisition of knowledge and development of skills of the students. Therefore, the objective of this research is to assess the effects of school radio on the development of media competence in students, through 18 indicators related to the four key competences included in the current educational legal framework: linguistic competence, digital competence, social and civic competence and competence of the sense of initiative and entrepreneurial spirit. Because of this, a qualitative research has been developed based on the answers to an open response questionnaire by teachers responsible for school radio projects in primary and secondary schools. The results of this research show the positive effects that working with radio stations in these educational centers has on the different competences, since the effects are positive in all indicators, except in the use of the school library and ICT, in which effect produced is neutral. These results confirm the importance of school radio to develop the four competencies related to media competence, which must serve for the advancement of school radio in the future and increase its presence in student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Núñez Fernández, Universidad Complutense de Madrid

Doctor y licenciado en Periodismo en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Diploma de Estudios Avanzados en Marketing por la Universidad Complutense de Madrid. Posgrado en Marketing en Internet por la Universidad Oberta de Cataluña. Ha desarrollado prácticamente toda su carrera profesional en el sector educativo. Actualmente es fundador y director general de SchoolMarket, primera agencia en España especializada en marketing educativo. Consejero delegado y fundador de Información Educativa y Gestión S.L, empresa editora del diario digital especializado en información educativa www.exitoeducativo.net. Profesor en los grados de Periodismo y Publicidad en la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA) y en varios posgrados de distintas universidades españolas

Pedro Aceituno-Aceituno, Universidad a Distancia de Madrid (Udima)

 Profesor Titular en Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad a Distancia de Madrid (Udima) desde 2008. Autor de publicaciones en revistas y congresos internacionales. Ha dirigido varios proyectos y contratos de investigación. En la actualidad es investigador principal del proyecto Innovacef de movilidad científica española. En 2003 se doctoró en ciencias económicas y empresariales por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

David Lanza Escobedo, Universidad a Distancia de Madrid (España)

Doctor Internacional en Psicología Evolutiva y de la Educación por la Universidad Autónoma de Madrid y licenciado en Psicopedagogía y diplomado en Educación Primaria por la Universidad de Cantabria. Desde 2017 desarrolla su actividad profesional en la Universidad a Distancia de Madrid (Udima) donde imparte distintas asignaturas, vinculadas con la pedagogía, en los grados de Magisterio y Psicología, y en el máster de Psicopedagogía y Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Igualmente, ha participado en distintos congresos internacionales y es miembro evaluador en distintas revistas, así como autor de distintas publicaciones.

Ariane Sánchez Fernández, Profesora de Primaria en el Principado de Asturias (España)

Ariane Sánchez Fernández es profesora en centros públicos del Principado de Asturias desde 2009, funcionaria de carrera desde 2015. Especialidades de Infantil, Primaria e Inglés. En la actualidad, es profesora de Primaria. En 2019 se graduó en Periodismo por la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA). Mención Periodismo Especializado

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-02-04
How to Cite
Núñez Fernández V., Aceituno-Aceituno P., Lanza Escobedo D. y Sánchez Fernández A. (2022). Radio in school as a resource for the development of media competence. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 179-190. https://doi.org/10.5209/esmp.77511
Section
Research and Documents