Journalism and augmented reality. Taxonomy and state of the art of a promising phenomenon

Keywords: Augmented reality, immersive journalism, digital journalism, infotainment, immersion, technology

Abstract

Augmented reality (AR) has been a topic of debate in journalism for years. Numerous informative experiments have been carried out and the term has come to be commonly used by the public. The article tries to understand and contextualize through a state of the art what stage this technology is at and what expectations it has in the medium term to become a standardized discourse for mass use. As a result, a taxonomy of what has been called AR immersive journalism has been generated. In order to give value to this proposal, unique cases are analyzed, from which characteristics that have made them emblematic examples are extracted. To close the analysis, a focus group was carried out as an interpretative instrument to validate the results. It is concluded that this story is sufficiently mature to be integrated as a journalistic resource, appealing in principle to dissemination and infotainment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Martín Ramallal, Centro universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide

Doctor Interuniversitario en Comunicación por el programa de las Universidades de Cádiz, Huelva, Málaga y Sevilla). Especialista en Tecnologías de la Información y el Conocimiento para la Publicidad y la Educación. Actualmente imparte clases como Profesor Doctor en el Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla) en los Grados de Comunicación y de Comunicación Digital. Las asignaturas de impartición son Realidad Aumentada, Diseño Gráfico y Tratamiento Digital de las Imágenes, Diseño Web, y Tipografía.

También es profesor en la Escuela de Diseño CEADE Leonardo en el Grado en Diseño Gráfico impartiendo las asignaturas de Tipografía I y Tipografía II.

Sus líneas de investigación convergen en la comunicación, la publicidad, las realidades mixtas, la inteligencia artificial y la innovación en educación.

Cuenta con experiencia en el sector de la publicidad como Director de Arte, Director Creativo y socio fundador de agencia de publicidad.

Juan Pablo Micaletto Belda, Centro universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide

Profesor doctor del Centro Universitario San Isidoro de Sevilla, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide. Doctor Interuniversitario en Comunicación por las Universidades de Cádiz, Málaga, Huelva y Sevilla. Máster en Gestión Estratégica e Innovación en Comunicación por las Universidades de Cádiz y Málaga. Graduado en Publicidad y Relaciones Públicas por la University of Wales, (CEADE).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-02-04
How to Cite
Martín Ramallal P. y Micaletto Belda J. P. (2022). Journalism and augmented reality. Taxonomy and state of the art of a promising phenomenon. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 129-142. https://doi.org/10.5209/esmp.76351
Section
Research and Documents