Data management in media communication: the case of Unidad Editorial

  • Luis Sangil Universidad de Navarra
  • Idoia Portilla Universidad de Navarra
Keywords: Big data, press, digitalization, subscriber, advertising

Abstract

Big data can help the management of all types of companies, including the media. In Spain, several media have started data projects. This paper analyses how the group Unidad Editorial is using dada management to improve its advertising strategy, the development of products or their personalization, its distribution and the determination of prices. The information proceeds from in-depth interviews with the chiefs of areas such as big data, advertising and digital of Unidad Editorial during 2017. The results confirm that the group has implemented basic projects as the monitoring of data but also more complex ones which involve the change in the work processes of an area. The benefits obtained are important, although we cannot forget the risks for privacy or creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Sangil, Universidad de Navarra

Luis Sangil (Madrid, España) es doctor en Comunicación por la Universidad de Navarra, licenciado en Ciencias de la Información y Master en Gestión de Empresas de Comunicación por la misma universidad. Profesor de Análisis de Clientes en postpgrado, ha trabajado como periodista especializado en información económica y ha colaborado en departamentos de marketing, desarrollo de negocio y ventas de diversos medios de comunicación.

Idoia Portilla, Universidad de Navarra

Idoia Portilla (Pamplona, España) es doctora y licenciada en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Navarra y Máster en Investigación de Mercados y Sistemas de Información por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Imparte clases de grado y postgrado en las áreas de Estadística e Investigación de Mercados y Audiencias en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra. Es autora o coautora de más de 30 artículos y capítulos de libros sobre medición de audiencias, el uso del tiempo y el consumo de medios de comunicación (entre los jóvenes y en general) y cuestiones éticas y metodológicas en la investigación de mercados.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-20
How to Cite
Sangil L. y Portilla I. (2021). Data management in media communication: the case of Unidad Editorial. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 729-737. https://doi.org/10.5209/esmp.75558