Analysis of the implementation of Augmented Reality as an interactive tool in American print media

Keywords: Augmented reality, printed journalism, interactivity, technology, mobile devices

Abstract

This study analyses the way in which two print media in the American continent use Augmented Reality as an interactive tool. The use of Augmented Reality in printed journalism could increase the interactivity of users with newspapers, while attracting new audiences, to awaken their interest in the print press and thus expand their audience and market share. Five copies of Burnaby NOW (Canada) and Kids News (Argentina) are analyzed. It is concluded that the analyzed specimens add to the process of renewal and reinvention of the media ecosystem, motivated by technological transformations -from the infrastructural point of view- and cultural and social -from the superstructural viewpoint-, which not only disrupts the pillars of the profession, but also the stability and survival of the journalistic companies to which those media belong.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wellington Remigio Villota Oyarvide, Universidad Católica Santiago de Guayaquil

Doctor por la Universidad de la Habana Cuba y Licenciado en Sistemas de Información por la Universidad Escuela Superior Politécnica del Litoral –ESPOL en Guayaquil Ecuador. Obtuvo el título de Máster en Diseño y Evaluación de Modelos Educativos por la Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil. Sus líneas de investigación se centran en el estudio de los nuevos formatos periodísticos en el escenario impreso y digital, tecnologías emergentes interactivas, el ciberperiodismo, el periodismo inmersivo y las narrativas transmedia.

Miguel Ernesto Gómez Masjuán, Universidad de La Habana

Profesor Principal de Periodismo Hipermedia. Jefe del Departamento de Periodismo de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana. Doctor en Ciencias de la Comunicación Social. Sus líneas de investigación son: tendencias e impacto de las TIC,  la comunicación política y el análisis del discurso periodístico.

Eloy López Meneses, Universidad Pablo de Olavide

Doctor en Ciencias de la Educación en el 2008 en la Universidad de Sevilla y Premio extraordinario de tesis doctoral por la Universidad de Sevilla. Director del Grupo de Investigación EduInnovagogía (HUM-971). Editor de la Revista Internacional International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI). Líneas de investigación: MOOC universitario, Realidad Aumentada/ Virtual, TIC en contextos formativos, diseño e implementación de Materiales Educativos Multimedia (MEM) y formación de educadores/as en tecnologías emergentes.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-20
How to Cite
Villota Oyarvide W. R., Gómez Masjuán M. E. y Meneses E. L. (2021). Analysis of the implementation of Augmented Reality as an interactive tool in American print media. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 709-716. https://doi.org/10.5209/esmp.71216