YouTube as a press distribution channel in Spain

Keywords: digital native newspapers, YouTube, crossmedia, transmedia, co-creation

Abstract

We are witnessing an unprecedented development of web traffic in digital native newspapers, so that we can already refer to a manifest coexistence between these media and the matrix ones. This emerging phase of the natives as reference media in the Spanish press allows us to identify a revitalization of digital journalism. From an exploratory approach based on a mixed methodology that combines quantitative and qualitative techniques, we analyze the presence of these newspapers on YouTube and the narratives used to disseminate content. We diagnose crossmedia practices and channels based on the journalistic specialization areas. The results are presented from a comparative perspective between traditional and digital native newspapers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Sixto-García, Universidad de Santiago de Compostela

Profesor del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. Doctor en Comunicación con Mención Europea y Premio Extraordinario, Máster en Dirección y Gestión de Empresas, Máster en Formación del Profesorado y Licenciatura en Periodismo, también con Premio Extraordinario. Fue director de Instituto de Medios Sociales (2013-2019).

Sus líneas de investigación son los nuevos escenarios sociales del entorno digital y los modelos de redes y narrativas. Entre sus publicaciones más recientes destacamos los libros Gestión profesional de redes sociales. Rutinas y estrategias de Community Management (2018) y Fundamentos de Marketing Digital (2016). Su índice h es 13.

 

Ana Isabel Rodríguez-Vázquez, Universidad de Santiago de Compostela

Ana Isabel Rodríguez-Vázquez es profesora del departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. Es doctora en Comunicación por la Universidad de Santiago de Compostela (USC) y licenciada en Ciencias da Información por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Trabajó durante más de una década en prensa, televisión (dirigiendo y presentando programas informativos) e internet (directora de contenidos de Galiciadigital.com). Imparte materias sobre medios audiovisuales en los grados de Periodismo y Comunicación audiovisual, y en el máster Máster Universitario en Periodismo y Comunicación: Nuevas Tendencias en Producción, Gestión y Difusión del Conocimiento. Pertenece al Grupo de Investigación sobre Estudios Audiovisuales (GEA) de la USC y colabora en proyectos del Grupo Novos Medios (GI-1641 NM).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-20
How to Cite
Sixto-García J. y Rodríguez-Vázquez A. I. (2021). YouTube as a press distribution channel in Spain. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 649-661. https://doi.org/10.5209/esmp.68612