Television Contests as a Programming Strategy in Spain (1990-2010): Transformation and Formats

Keywords: contests, formats, television, production, programming

Abstract

The 1990s represented a turning point in Spanish television. The arrival of the private channels brought about the break-up of the monopoly that had represented public television and the beginning of competition between the public and private generalist channels. In this interest in attracting viewers and advertising investment, entertainment will be a key factor, materializing in the production of competitive formats. Using a qualitative methodology of content analysis, we will analyse the behaviour of competitive programmes from 1990 to 2010 and see how their presence is not only continuous in the programming grids, but also that the genre is adapted according to the needs of the programming and the audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Moreno-Díaz, Dr., Universidad Rey Juan Carlos

Julio Moreno Díaz es Doctor en Comunicación Audiovisual y docente en la Universidad Rey Juan Carlos. Su área de investigación se centra en la producción de entretenimiento en televisión (www.tesisundostres.es). Ha trabajado como jefe de producción en dife- rentes medios y productoras siendo especialista en realización y producción institucional. Coordinador en el canal de Televisión del Senado de España. Además, es autor de diferentes artículos y libros en publicaciones del sector de la comunicación. Miembro de AE-IC y de diferentes proyectos de investigación sobre la evolución de la programación en televisión.

Elena MEDINA Medina-de la Viña, Dra., Universidad Rey Juan Carlos

Elena Medina de la Viña es Doctora en Geografía e Historia, Master en Producción Audiovisual y profesora en la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid). Ha publicado diversos libros y artículos relacionados con el cine y el cambio tecnológico en los medios audiovisuales, formando parte de los grupos de investigación GIR NAES de la Universidad de Salamanca y GIR OCENDI de la Universidad de Valladolid. Pertenece a la Asociación Española de Historiadores del Cine, es miembro fundador del Observatorio del Ocio y el Entretenimiento Digital (Ocendi) y Secretaria de Redacción de Fonseca, Journal of Communication (Universidad de Salamanca).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-04-04
How to Cite
Moreno-Díaz J. y Medina-de la Viña E. M. (2020). Television Contests as a Programming Strategy in Spain (1990-2010): Transformation and Formats. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 679-691. https://doi.org/10.5209/esmp.67740