Pushing the limits: the expansion of intimacy in Spanish talk shows (1990-2010)

Keywords: Talk show, Reality TV, Intimacy, Authenticity

Abstract

The talk show as a television genre in Spain spread through all formats and dayparts during the two decades studied (1990-2010). Throughout that time, it developed its own rules on how to present intimacy on television: reality TV did not mean the end of privacy, but rather the beginning of its expansion. This article analyses the evolution of the talk show, from the early modest, shy formats which limited emotional exposure, to those influenced by Big Brother’s success, which forced the genre to manage people’s intimacy in ways as spectacular as possible in the struggle for audience ratings. This permanent search for viewers even caused the talk show to exceed the limits of authenticity and adopt the practices of fiction and unrestrained spectacle, altering reality for utilitarian reasons to make it more entertaining and sometimes introducing actors and presenters that promoted conflict and even deceit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Cabeza, Universidad Rey Juan Carlos

José Cabeza imparte clases de Guion y de Historia de la Comunicación en la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid). Sus líneas de investigación están relacionadas con la creación narrativa audiovisual y la historia social de los medios audiovisuales. Ha publicado varios libros sobe narrativa y cine y actualmente está trabajando en la evolución del reality show y el talk show en España. También ha colaborado en varios proyectos de investigación sobre la historia de la televisión en España y ha publicado en revistas nacionales e internacionales como Revista Latina de Comunicación Social o European Journal of Communication.

Raúl Casado Linares, HAN University of Applied Sciences

Raúl Casado Linares comenzó su carrera como profesor universitario en la Hogeschool Inholland (Haarlem, Países Bajos) y, al año siguiente, en la Utrecht University of Applied Sciences. En la actualidad es profesor universitario en el Institute of International Business and Communication de la HAN University of Applied Sciences en Arnhem. Su actividad investigadora actual se centra en la evolución de los reality show y un proyecto interuniversitario sobre discursos de odio.  Previamente, desarrolló su trayectoria profesional en una variedad de roles de análisis y consultoría en la empresa privada.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-04-04
How to Cite
Cabeza J. y Casado Linares R. (2020). Pushing the limits: the expansion of intimacy in Spanish talk shows (1990-2010). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 441-449. https://doi.org/10.5209/esmp.67456