The Vatican in the Post-Media Era: Communication Management During Pope Francis’ Health Crisis

Keywords: Pope Francis, Vatican, Crisis Communication, disinformation, post-media sphere

Abstract

This research analyses the communicative management of the Holy See during Pope Francis’s hospitalization in 2025 due to a respiratory infection. The study is framed within the post-media public sphere, characterized by disintermediation and the proliferation of information disorders such as fake news. In this context, crisis communication becomes essential for reputation preservation. Pope Francis’s pontificate, marked by his direct style and openness, has established the foundations for exemplary communication, in contrast to the historical opacity surrounding papal health. The objective was to identify how proactivity, transparency, and message centralization served to control the narrative and neutralize misinformation and disinformation. A 38-day case study was conducted, analyzing publications by Vatican correspondent Eva Fernández, medical bulletins, and Telegram messages. Additionally, the Talkwalker tool was used to map key actors on Spanish social networks (X and YouTube). The results show that the Vatican implemented a consistent and transparent communication strategy, issuing daily messages to accredited journalists and medical bulletins, channeling information through Vatican correspondents to ensure credibility. Thanks to that strategy, it was possible to protect the image of the Pontiff and the institutional credibility of the Holy See. Although this strategy proved effective in traditional media, social media analysis revealed a remarkable disintermediation, where general-interest outlets did not lead the conversation, but rather users without any editorial filter.

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Author Biographies

Laura Martínez Otón, Universidad Nebrija

Doctora acreditada en Comunicación Social. Licenciada en Periodismo. Directora del Máster de radio, pódcast y audio digital de la Universidad Nebrija. Profesora de comunicación y medios en diferentes grados de la Facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija. Investigadora en INNOMEDIA, con dos líneas académicas de investigación con numerosas publicaciones de alto impacto: por un lado, el audio digital, la radio y el podcasting. Por otro, la alfabetización digital y mediática, desinformación y fake news. Más de 24 años de experiencia profesional en medios de comunicación. 

David del Pino Díaz, Universidad Nebrija

Doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es director del Máster en Comunicación Política y Gestión de Crisis y Emergencias (Universidad Nebrija). Investigador en INNOMEDIA. Profesor de las asignaturas de Sociología (grado de Periodismo), de Relaciones Públicas (grado de Publicidad y Relaciones Públicas) y de Estructura Institucional y Análisis del Entorno Comunicación (en el máster que dirige). A lo largo de su carrera como investigador ha publicado 27 artículos en revistas indexadas en repositorios de calidad y más de diez capítulos de libro en editoriales Q1 del índice SPI. 

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Published
2025-11-25
How to Cite
Martínez Otón L. y del Pino Díaz D. (2025). The Vatican in the Post-Media Era: Communication Management During Pope Francis’ Health Crisis. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(4), 1031-1044. https://doi.org/10.5209/esmp.103692