Analysis of the communication of public bodies on social networks during the DANA in Valencia: Evaluation of the timeliness and effectiveness of information to citizens

Keywords: crisis communication, social media, climate emergencies, public institutions, information dissemination

Abstract

This study analyzes the institutional communication in X during the DANA that affected the Valencian Community at the end of October 2024. Its objective is to identify the key actors, evaluate the effectiveness of their messages and examine the use of visual resources, such as emoticons, in the transmission of information. To this end, a mixed methodology was used, combining quantitative and qualitative approaches to analyze 820 tweets issued by institutional profiles. An analysis of thematic clusters, diffusion patterns and interaction levels was carried out, considering the evolution of communication in the different phases of the crisis. Data extraction was carried out using the Zeeschuimer tool, and exploratory analysis was performed with Graphext and Python libraries. The results show that communication was led by Emergències 112CV, AEMET and the Guardia Civil, with a significant increase in publications in the crisis phase, but with little activity in the previous stage. The strategic use of emoticons to reinforce warning messages was identified, although their application was not homogeneous among the different agencies. The importance of strengthening preventive communication and inter-agency coordination in extreme events was highlighted. Along these lines, it is recommended to improve the issuance of early warnings, optimize the use of visual resources and adopt strategies that balance technical information with accessible and emotionally effective messages for greater citizen resilience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonattan Rodríguez Hernández, Universidad Complutense de Madrid

Fue contratado como investigador predoctoral en la Universidad Complutense de Madrid para la realización de su tesis doctoral en el marco del programa Banco Santander– UCM. Ha formado parte del Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Facultad de Ciencias de la Información. Sus líneas de investigación se centran en los estudios sobre movimientos sociales, el análisis de redes y la comunicación medioambiental. Ha realizado estancias de investigación en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Salamanca (2022/2023) y en la Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación de la Universidad de Valladolid (2023/2024). Egresado en Altos Estudios de la Defensa Nacional en el VIII Curso de Defensa Nacional para Jóvenes del Centro Superior de Estudios de la Defensa Nacional (CESEDEN). Ha sido distinguido con el Premio Extraordinario del Grado en Periodismo. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8680-5800

Eglée Ortega Fernandez, Universidad Complutense de Madrid

Investigadora Principal del Grupo de investigación Innomedia y Profesora en la Facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija, en Madrid, docente e investigadora. Doctora en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Complutense, y acreditada como Profesora Titular por la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación de España. Es miembro del Instituto de Investigaciones de Investigación Feminista (Instifem) de la Universidad Complutense de Madrid. Tiene experiencia profesional en el campo de la comunicación institucional, periodismo, comunicación política y marketing digital. Sus investigaciones están enfocadas a la comunicación, marketing, ficción televisiva, redes sociales, alfabetización digital, publicidad, periodismo y marcas. ORCID: https://orcid. org/0000-0001-7103-2403

Crossmark

Metrics

Published
2025-09-10
How to Cite
Rodríguez Hernández J. y Ortega Fernandez E. (2025). Analysis of the communication of public bodies on social networks during the DANA in Valencia: Evaluation of the timeliness and effectiveness of information to citizens. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(3), 639-654. https://doi.org/10.5209/emp.100623
Section
Articles