Analysis and classification of children's content on audio platforms in Spain

Keywords: audio, childhood, distribution platform, identification, categorization

Abstract

The rise of digital audio consumption among young people, driven by the proliferation of streaming platforms, audiobooks and smart devices, has ushered in a new era of audification. This phenomenon has redefined the production and distribution of audio content, especially in the case of podcasts, which have seen an exponential growth in offerings aimed at children and Generation Z. However, despite this growth, challenges remain in the production and dissemination of audio content for young people. The research compares the offer of generalist and specialised platforms for children, evaluating aspects such as the quality of metadata, the identification and categorisation of children's content, and the overall distribution strategy. The results reveal a significant lack of detailed information in the metadata of the content, which makes it difficult for younger users to search for and discover. In addition, there is a lack of clear and systematic identification of children's content, especially on generalist platforms, which limits the ability of parents and educators to select appropriate content for children of different ages. In this context, the research suggests the need to implement improvements in distribution strategies for children's audio content.These improvements include the implementation of an age rating system, the improvement of the quality and quantity of metadata, and the promotion of in-house production of children's content on generalist platforms.

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Author Biographies

Rebeca Martín-Nieto, Universidad Rey Juan Carlos

Profesora Contratada Doctor en la Universidad Rey Juan Carlos. Imparte y ha impartido docencia en la URJC sobre el medio radiofónico en Grados de Periodismo y Comunicación Audiovisual. Su trayectoria investigadora y su producción giran en torno al ámbito del audio. A lo largo de su carrera, ha participado en diversos proyectos de investigación, tanto a nivel nacional como internacional, con temáticas relacionadas con lo sonoro, la comunicación en el contexto organizacional y el análisis y la comprensión del impacto de Internet en la infancia y la adolescencia desde diversas perspectivas.

María de la Peña Mónica Pérez-Alaejos, Universidad de Salamanca


María de la Peña Mónica Pérez Alaejos. Profesora Titular de Universidad e Investigadora principal del Grupo de Investigación en Industrias Creativas, Culturales y de la Comunicación de la Universidad de Salamanca. Se incorpora en el año 1999 al Departamento de Sociología y Comunicación de dicha universidad, tras haberse licenciado en ambas titulaciones. Desde entonces ha fraguado una dilatada experiencia docente tanto en Grado como en Posgrado impartiendo, entre otras, las asignaturas vinculadas con la radio en los diferentes planes de estudios de la titulación. Se contemplan en su cv publicaciones de impacto centrando su labor científica, teórica y práctica, principalmente, en el estudio del medio radio y sus particularidades.

Marina Hernández-Prieto, Universidad de Salamanca

Profesora Permanente Laboral y Vicedecana de Estudiantes y Relaciones Externas en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Salamanca. Su investigación se centra en comunicación audiovisual, con énfasis en políticas públicas y su impacto en la diversidad cultural. Ha publicado diversos trabajos y participado en proyectos sobre la industria audiovisual y la comunicación digital. Recientemente, ha profundizado en el consumo infantil de contenidos audiovisuales, identificando los retos que plantea la era digital y la importancia de fomentar una ciudadanía mediática crítica desde la infancia.

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Published
2025-06-17
How to Cite
Martín-Nieto R., Pérez-Alaejos M. d. l. P. M. y Hernández-Prieto M. . (2025). Analysis and classification of children’s content on audio platforms in Spain. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(2), 513-525. https://doi.org/10.5209/emp.99592