Scaffolding and metacognition in practice teaching: the affectiveemotional dimension of mentors

Keywords: scaffolding, metacognition, affective-emotional dimension, initial teacher training, practice teaching
Agencies: University of Oviedo (Spain)

Abstract

This article analyzes the contribution of mentors to affective-emotional scaffolding in teacher training programmes in the light of the perceptions, beliefs and expectations of the postgraduate students enrolled in a Master’s degree programme in Spanish L2 teaching. This study falls within the qualitative research paradigm and we tackle it from a biographical narrative standpoint alongside an interpretive descriptive methodological approach based on the content analysis technique. Our conclusions have been drawn from the data gathered from 50 trainee teacher diaries (Memorias Fin de Prácticas), which were analysed through coding using the ATLAS.ti (v7.5.18) software. Those data show the importance given to the mentors’ affective-emotional dimension (46.42%); closely followed by the technical side of teaching practice, at 43.75%; whereas the training dimension accounts for a mere 8.9% of quotes. The research concludes that the critical analysis of the reflections upon practice teaching can provide a significant foundation for feedback, which will allow trainees to develop their own professional identity –through the analysis of cognitive, affective and motivational profiles–..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Víctor Coto-Ordás, Centro Internacional de Estudios Superiores del Español (CIESE-Fundación Comillas)

Víctor Coto Ordás es Doctor en Filología Española (2013) y trabaja como Profesor Agregado o Titular adscrito al Área de Lengua y Comunicación del Departamento de Estudios Hispánicos del Centro Universitario CIESE-Comillas. También ha trabajado para el Área de Inglés de la Universidad Isabel I de Castilla; en el Área de Filología Inglesa del Departamento de Filología Inglesa, Francesa y Alemana de la Universidad de Oviedo; en el Departamento de Lenguas Modernas Europeas de la Universidad de Sudáfrica, y, durante 14 años, en los Cursos de Español para Extranjeros de La Casa de las Lenguas de la Universidad de Oviedo.

Sus principales líneas de investigación se centran en la enseñanza de lenguas con fines específicos, en la enseñanza de lenguas asistida por ordenador y en el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (plataformas educativas, e-tándem, realidad aumentada...). Asimismo, ha participado en varios proyectos de investigación e innovación docente.

Ha publicado un libro y varios artículos acerca de la enseñanza de lenguas con fines específicos, la enseñanza de Español como Segunda Lengua y el Aprendizaje de Lenguas Asistido por Ordenador y ha tenido la oportunidad de crear una gran cantidad de material docente y recursos de aprendizaje.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-05-17
How to Cite
Iglesias Casal I. . y Coto-Ordás V. (2024). Scaffolding and metacognition in practice teaching: the affectiveemotional dimension of mentors. Didáctica. Lengua y Literatura, 36, 77-88. https://doi.org/10.5209/dill.85107
Section
Investigaciones y estudios