On the Origins and Phenomenology of Digital Painting: 99 Rescued Works by Jean Giraud “Moebius” for Artfutura

Keywords: digital painting, Moebius, early digital, digital restoration

Abstract

Digital painting — that is, the creation of images on a digital medium with functional purposes similar to those of conventional painting — is linked to the emergence of graphics applications for personal computers. When Apple Computer launched its MacPaint application in 1984, users and artists gained massive Access to synthetic image, changing the paradigm.

When studying the origins of the medium, few surviving examples created within the context of artistic practice exist, compared to those from the nascent video game industry, where digital painting found its natural development. This condition allows us to consider digital painting as a marginal artistic phenomenon, with technical and origin specificities, in contrast to the dominant pictorial canon.

Within this framework, we analyze the recovery of a digital work by painter and illustrator Jean Giraud “Moebius”, carried out by the Universitat Politècnica de València in collaboration with the culture and digital creativity festival ArtFutura. From there, we propose an expanded vision of the author, a technical and symbolic exploration of the restoration process, an approach to the origins of digital painting, and a phenomenological reflection on this medium, which remains marginalized within mainstream artistic discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco de la Torre Oliver, Universitat Politècnica de València

Francisco de la Torre. Almería, 1965. Artista y profesor titular de la Universitat Politècnica de València, especializado en pintura digital. Miembro del Centro de Investigación Arte y Entorno.

Recientemente ha comisariado Art Futura 30 (Universitat Politécnica de València, 2023) y Habitar el Vives (Universitat de València, 2025). Ha participado con el capítulo “Restos de una catástrofe. El registro de los procesos artísticos” en el libro Imágenes de lo frágil. Imaginación y catástrofe. (Marín, T. (coord.), 2024), sello de Calidad CEA/APQ 2024.

En su investigación en torno al fenómeno de la Figuración Postconceptual (Fire Drill, 2016), ha publicado el libro Pintura Neometafísica (UPV, 2012), y los capítulos de libro La pintura neometafísica valenciana en el marco de la Figuración Postconceptual (Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 2013) o A través (Ayuntamiento de Valencia, 2014). Y ha comisariado las exposiciones Aire de familia (Madrid, 2013) y Travesías (Valencia, 2014).

Los resultados de su investigación plástica se han presentado en exposiciones programáticas internacionales como Nueva Figuración española (Chicago, 2003), la antología Canción de las figuras (Madrid-Bruselas, 1999) Sur/Sud. A nouvelle figuration en Espagne (Toulon, 2013). Ha realizado una treintena de exposiciones individuales, y participado en más de 200 muestras colectivas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-11-17
How to Cite
Ábalos Aliaga D. y de la Torre Oliver F. (2025). On the Origins and Phenomenology of Digital Painting: 99 Rescued Works by Jean Giraud “Moebius” for Artfutura. Arte, Individuo y Sociedad, Avance en línea, 1-16. https://doi.org/10.5209/aris.103796
Section
Articles