Creative processes around playful memory. A study of documentary practices in video games

Keywords: memory, documentary, environmental narrative, video game, photography

Abstract

This research is based on the hypothesis that the game-fictional artifact, as an interactive element, can harbor a creation space through an implicit and participating documentary gaze based on the game mechanics and the player's involvement in the ludonarrative ecosystem. An exercise of playful contemplation and active visual participation of the playable space is carried out from the mechanics linked to the sound and photographic record. We approach Season: A Letter to the future (Scavengers Studio, 2023), Dordogne (Un Je Ne Sais Quoi and Umanimation, 2023) and Natsu-Mon: 20th Century Summer Kid (Toybox and Millennium Kitchen, 2024), video games whose mechanics push the player to document nostalgia and memory through a photographic and sound exercise thanks to the environmental narrative. We adopt a methodology close to game studies and filmic narrative, using the resources provided by ludonarrative analysis and the constructive capacity of the documentary. The results reveal the creative capacity obtained by the player as a narrative construction agent within the story in the ludonarrative world, revealing a unique and irreplicable look within each game in the videoludic object and the documentary experience acquired from the primary mechanics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordi Montañana-Velilla, Universitat Jaume I

Jordi Montañana Velilla es doctorando en Ciencias de la Comunicación y profesor asociado en la Universitat Jaume I de Castellón dónde imparte clases de Teoría y Práctica de la Producción Audiovisual en el Grado de Diseño y Desarrollo de Videojuegos y dirige Trabajos Final de Grado en la modalidad de Producción Audiovisual enfocados a proyectos de ficción y documental. Estudió el máster en Postproducción Digital de la Universitat Politécnica de Valencia (2015-2016) y el Grado en Comunicación Audiovisual en la Universitat Jaume I (2011-2015). Actualmente desarrolla su tesis doctoral sobre narrativas complejas, vulnerabilidad y actuación en el videojuego.

Alberto Porta-Pérez, Universitat Jaume I

Alberto Porta Pérez es doctor en Ciencias de la Comunicación por la Universitat Jaume I de Castellón. Desarrolló su tesis doctoral con mención internacional sobre dilemas morales en el videojuego, realizando una estancia internacional en la Ritsumeikan University de Kioto (Japón). Especializado en Game Studies con especial interés en las ludonarrativas y la ludomusicología. Actualmente es profesor de Tecnología Audiovisual en el grado de Comunicación Audiovisual y de Narrativa Hipermedia y Análisis de Videojuegos en el grado de Desarrollo de Videojuegos en la Universitat Jaume I.

Marta Martín-Núñez, Universitat Jaume I

Marta Martín Núñez es profesora e investigadora en la Universitat Jaume I donde ha desarrollado una trayectoria académica vinculada al análisis de los discursos audiovisuales contemporáneos en el contexto de la complejidad narrativa y el entorno digital. Tiene un perfil multidisciplinar desde el que aborda diferentes objetos de estudio, especialmente alrededor de las nuevas narrativas y narrativas interactivas y los discursos fotográficos contemporáneos.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-10-08
How to Cite
Montañana-Velilla J., Porta-Pérez A. y Martín-Núñez M. (2025). Creative processes around playful memory. A study of documentary practices in video games. Arte, Individuo y Sociedad, 37(4), 823-833. https://doi.org/10.5209/aris.102890
Section
Articles