Lifelines as an artistic strategy that enables research on the learning trajectories of university students

Keywords: lifelines, artistic strategies, university students, learning, university

Abstract

This article, part of a research project on the learning trajectories of university students, is organised into five parts. In the first part, we introduce the origin and rationale of the research. The second part presents the contributions of lifelines as an artistic strategy in social research. The third part describes how lifelines are used in research on learning trajectories. The fourth shows how lifelines have been analysed in the framework of trajectories and what they allow us to think about how students learn. Finally, some contributions are made, both to the study's problem and the role of artistic methods in social and educational research. This article attempts to answer the question: What contributions do lifelines offer, as artistic strategies, to dialogue with the learning experiences of university students? From the analysis, it emerges that lifelines offer an 'agential' dimension in research that allows us to reveal experiences of subjectivation and selfawareness. In addition, it is possible to locate events, experiences or scenes that show learning as a life trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Hernández-Hernández, Universidad de Barcelona

Fernando Hernández-Hernández es profesor emérito de la Universidad de Barcelona. Es miembro del grupo de investigación ESBRINA - Subjetividades, visualidades y entornos educativos contemporáneos (2021 SGR 00686) http://esbrina.eu y de REUNI+D - Red Universitaria de Investigación e Innovación Educativa. (RED2018‐102439‐T) http://reunid.eu. En la actualidad participa en los proyectos europeos “Democracy meets arts: critical change labs for building democratic cultures through creative and narrative practices”-CHANGE LABS. (101094217) y “EXPloring and Educating Cultural literacy Through Art” -- EXPECT_Art (101132662-HORIZON-CL2- 2023-HERITAGE-01). Es co-cordinador del proyecto TRAY-AP: “Trayectorias de aprendizaje de jóvenes universitarios: concepciones, estrategias, tecnologías y contextos” (Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2019-108696RB-I00. 2020-2023) Además de su trabajo en la universidad colabora con proyectos educativos -en escuelas y museos que promueven que todos los estudiantes encuentren su lugar para aprender. Sus temas de interés son la investigación artística basada en las artes desde un enfoque performativo, las relaciones de colaboración entre escuelas y museos y las pedagogías desobedientes.

Sara Carrasco-Segovia, Departamento de Artes Visuales y Diseño Santiago

Ha sido los últimos 10 años profesora asociada en la Universidad de Barcelona, UB y actualmente trabaja en Universidad Academia de Humanismo Cristiano. de Santiago de Chile. Investigadora del grupo consolidado Esbrina ¿Subjectivitats, visualitats i entorns educatius contemporanis . 2017 - 2021 . Ref.2017SGR1248 . Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Investigadora del proyecto de investigación ‘Trayectorias de aprendizaje de jóvenes universitarios: concepciones, estrategias, tecnologías y contextos’. Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2019-108696RB-I00. 2020-2023. Ha participado en los proyectos de investigación "L'ensenyament i l'aprenentatge per projectes als centres de la Xarxa de Competències Bàsiques: avaluació de les concepcions, tensions i aportacions per a la transformació de l'Escola" . 2018 - 2021 . Ref.ED-2018-1215 . Generalitat de Catalunya . Es miembro de la "Red universitaria de investigación e innovación educativa. conectando redes y promoviendo el conocimiento abierto". 2020 - 2021 . Ref.RED2018-102439-T . Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades . Y se destaca la publicación de Carrasco-Segovia, Sara ; Hernández-Hernández, Fernando (2020). Cartografiar los afectos y los movimientos en el aprender corporeizado de los docentes Teoría de los afectos. Investigación postcualitativa. Movimento, 26(e26012) . Repositorio Institucional . ISSN: 0104-754X

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
Hernández-Hernández F., Aberasturi-Apraiz E. . y Carrasco-Segovia S. (2024). Lifelines as an artistic strategy that enables research on the learning trajectories of university students. Arte, Individuo y Sociedad, 36(4), 813-826. https://doi.org/10.5209/aris.94226
Section
Articles