Social inclusion in Chilean art museums: An analysis of the factors of accessibility, diversity and equity

Keywords: social inclusion, art museums, no formal education, qualitative deductive analysis

Abstract

Social inclusion must be a guiding principle in museums considering perspectives of accessibility, diversity and equity that have not yet reached an adequate level of development and implementation. The objective of this study is to analyze in which aspects the notion of social inclusion features in Chilean art museums, in order to determine the role this concept has in their institutional mission and their educational practices, as well as to find out how such museums understand social inclusion. We work from a deductive qualitative analysis approach that allows us to identify the most present elements of inclusion factors through documentary analysis. For the analysis, a guideline of five pre-established categories was used: (1) orientation of the museum to the public, (2) type of public, (3) accessibility of the museum, (4) equity and diversity of the staff and (5) educational approach. The results of the analysis revealed that museums understand and approach the concept of inclusion from a reductionist point of view, mainly referring to the audiences. These results indicate the need to continue defining and training the institutions and their staffs regarding polyvocality, active education, and the equity and diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kata Springinzeisz, Pontificia Universidad Católica de Chile

Kata Springinzeisz es profesora de filosofía e historia egresado de la Universidad de Miskolc, Hungría, y tiene un master en Arts and Heritage: Policy, Management and Education en la Universidad de Maastricht, Países Bajos. Actualmente es doctora candidato en Educación en la Pontificia Universidad Católica de Chile. Ha trabajado en varios museos e instituciones culturales y es miembro del Consejo Internacional de Museos (ICOM). Sus intereses de investigación incluyen la educación artística, inclusiva, la educación no-formal y la museología.

Silvia García-Ceballos, Universidad de Zaragoza

Profesora Contratada Doctora en la Universidad de Zaragoza, en el área de Didáctica de las Ciencias Sociales, Dpto. de Didácticas específicas. Dra. en Investigación transdisciplinar en Educación. Licenciada en Bellas Artes y Licenciada en Historia del Arte, ambas por la Universidad de Salamanca. Máster Interuniversitario (UAM, UCM y UVA) en Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social por la Universidad de Valladolid. Sus principales líneas de investigación se centran en educación patrimonial; evaluación de programas en materia de patrimonio; educación artística y didáctica de la Historia y la Hª del Arte; educomunicación; desarrollo de competencias docentes en educación patrimonial.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-10-06
How to Cite
Springinzeisz K. y García-Ceballos S. (2023). Social inclusion in Chilean art museums: An analysis of the factors of accessibility, diversity and equity. Arte, Individuo y Sociedad, 35(4), 1253-1274. https://doi.org/10.5209/aris.87397
Section
Articles