Duchamp and Roussel’s procedure (hermeneutic misunderstandings)

Keywords: Duchamp, Roussel, Brisset, procedure, language

Abstract

“Duchamp and Roussel’s procedure (hermeneutic misunderstandings)” addresses the essential role that poetic language plays in the artistic universe of Marcel Duchamp. It faces the confluence of Marcel Duchamp’s art and Raymond Roussel’s literature by systematically exploring the devices of Roussel’s procedure (his popular writing method). Following a rigorous comparative analytical method, the current article aligns these devices with the texts of Duchamp, relying on the historic contributions of Michel Saounillet (which were devoted to another of the literary influences of the French artist: The Logic Grammar by Jean Pierre Brisset). In short, this article establishes a methodological basis for reviewing the prominent reading of Duchamp’s oeuvre: the hermeneutics set by the Surrealism movement. That is to say, the critical background that put Duchamp’s word play together with diverse esoteric traditions in order to offer an occult meaning of his art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Martín-Ruiz, University of Seville / School of Fine Arts

Javier Martín-Ruiz es pintor, Doctor en Bellas Artes y miembro del grupo de investigación Arte, Técnica y Sostenibilidad del Departamento de Pintura de la Facultad de Bellas Artes (Universidad de Sevilla).

Ha participado en exposiciones colectivas de relevancia nacional como S/T, Técnica mixta, Medidas variables (Madrid, 2011) con publicación homónima (Ed. Turner) o generacionales como 3 Under 40 en la galería Malborough (Barcelona, 2012). Ha realizado exposiciones individuales en galerías de prestigio nacional como Galería Birimbao (Sevilla, 2004, 2006, 2009), Galería La Caja China (Sevilla, 2012, 2015), Galería Alfredo Viñas (Málaga, 2010) o Galería Deposito 14 (Madrid, 2006). Destacan las residencias internacionales en ciudades como Berlín (Kunsthaus Glogauer, 2007-2008) o la más reciente en la School of Visual Arts (New York, 2017).

En el terreno de la investigación académica explora las relaciones de literatura y arte. Así la tesis doctoral “Marcel-Roussel, Misma-Mente (Duchamp a la luz de Roussel, el bergsonismo y la estética romántica)” (Sevilla, 2021). Ha contribuido con artículos científicos en publicaciones como el libro-catálogo Hacen lo que quieren (2005) o “Contar o cantar (Procedimientos subyacentes, saltos en el tiempo y resistencia en la pintura de Paco Lara-Barranco)” en el libro-catálogo Completando dibujo (Sevilla, 2018).

Paco Lara-Barranco, University of Seville / School of Fine Arts

Paco Lara-Barranco es pintor y profesor titular (Departamento de Pintura, Facultad de Bellas Artes, Universidad de Sevilla).

Autor del libro 21 años después de la revista Figura (2008). Editor (con Javier Martín) del libro-catálogo Hacen lo que quieren (2005). Capítulos de libro: Enseñar, crear y pensar a través de las TIC (2017); La esencia del arte. Dialéctica de lo contemporáneo (2001); y Origin and Destination. Aliguiero e Boetti, Douglas Huebler (1997). Artículos científicos: Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía (2021, 2018), Laboratorio de Arte (2018, 2012, 2011, 2002, 1994), :Estúdio (2016, 2014, 2011, 2010), Croma (2015), Arte y políticas de identidad (2014), Cuadernos de Arte (2013), Revista de Antropología Experimental (2012), , Claustro de las Artes (2009).

Exposiciones individuales en: Galería Birimbao; Sala Ateneo de Mairena del Aljarafe; Museo de Huelva; MECA; Fernando Serrano; Magda Bellotti. Exposiciones colectivas en: Galería Weber-Lutgen; Rafael Ortiz; Espacio 0; MECA; Félix Gómez; La Galería Roja; Murnau Art Gallery; Mecánica; Birimbao; Margarita Albarrán; GP13; Magda Bellotti; Fernando Serrano; Galería Metropolitana. Ferias de arte internacionales: The Affordable Art Fair (Nueva York); ARCO (Madrid); Artissima. The Internacional Fair of Contemporary Art (Turín).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-01-13
How to Cite
Martín-Ruiz J. y Lara-Barranco P. (2023). Duchamp and Roussel’s procedure (hermeneutic misunderstandings). Arte, Individuo y Sociedad, 35(1), 191-208. https://doi.org/10.5209/aris.81961
Section
Articles