Looking at the sea. Visual tropes of resilience and overcoming in covid-19

Keywords: covid-19, Visual tropes, Iconology, Photography, Photojournalism

Abstract

Situations of collective crisis, such as those caused by wars and natural catastrophes, produce the activation of an extensive visual imagery that allows the articulation of the tragedy storytelling. Medias use pre-established visual tropes to form and create the visualization of events, harnessing both the symbolic and narrative potential of those visual stories that have previously proven effective. The exceptionality of covid-19 has allowed the gestation of new visual metaphors that, if they take effect, will be incorporated into the inventory of resources from which the press draws. In this research, the creation of a photographic trope that we have named 'resilience trope'. It has been investigated through the case study and interviews. The analysis has made possible detail the settlement process of a set of visual topics that, on a recurring basis, photojournalist have replicated, adding in each new instance they made, new elements that expanded their significance. The media have welcomed the new trope and quickly added it to the news flow. The trope will settle definitively if, in future crisis situations, it is recovered and used again.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pere Freixa, Universitat Pompeu Fabra

Pere Freixa es licenciado en Bellas Artes (Universidad de Barcelona), postgraduado en sistemas interactivos y multimedia (Universidad Politécnica de Catalunya) y Doctor en arte y tecnología de la imagen (Universidad de Barcelona). Desde 1993 es profesor e investigador del Departamento de Comunicación de la Universidad Pompeu Fabra, especializado en imagen, narrativa fotográfica y comunicación interactiva. Es coordinador del área de Comunicación Interactiva de los estudios de Comunicación Audiovisual y miembro del grupo de investigación DigiDoc. Ha participado en numerosos proyectos de investigación competitivos y en convenios de I + D + I con empresas, en el marco del Instituto Universitario del Audiovisual (IA-UPF). Actualmente es IP del proyecto "Narración interactiva y visibilidad digital en el documental interactivo y el periodismo estructurado”. RTI2018-095714-B-C21 (MINECO/FEDER), Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (España). Dirige la revista académica Hipertext.net.

Mar Redondo-Arolas, University of Barcelona

Mar Redondo-Arolas es doctora en Bellas Artes por la Universidad de Barcelona. Desde 2014 es miembro del grupo de investigación POCIÓ (Arte, Poesía y Educación), especializado en la investigación de poéticas liminares, la creación, la formación y el compromiso social. Especialista en Imagen, es profesora e investigadora del Departamento de Artes Visuales y Diseño de la Universidad de Barcelona. Imparte docencia en el grado en Bellas Artes, en el Máster en Producción e Investigación Artística y en el doctorado Estudios Avanzados en Producciones Artísticas. Ha participado como como investigadora en diversos proyectos de investigación competitivos, nacionales e internacionales, formando parte de grupos de investigación consolidados. Los últimos: Poesía a la carta (2017-18) y Poesía Caminante (2019) ambos de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez; Poéticas liminales en el mundo contemporáneo: creación, formación y compromiso social (PID2019-104628RB-E00 (MICINN / FEDER), y el proyecto europeo Roots & Seeds XXI. Biodiversity Crisis and Plant Resistance (616712-CREA-1-2020-1- ES-CULT-COOP1), del que es Investigadora Principal.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-01-13
How to Cite
Freixa P. y Redondo-Arolas M. (2022). Looking at the sea. Visual tropes of resilience and overcoming in covid-19. Arte, Individuo y Sociedad, 34(2), 777-798. https://doi.org/10.5209/aris.75517
Section
Articles