The explainer in the relationship between the museum and the public: a case study of the MIDE of Mexico

Keywords: explainers, guides, mediation, science museums
Agencies: Spanish

Abstract

The role of the explainer has become a fundamental piece for any typology of museums and their visitors. This stakeholder, who has surpassed the traditional role of the guide, stands as one of the most promising and necessary in museums of all typologies. This paper presents a survey conducted at the Museo Interactivo de Economía (MIDE) in Mexico City (Mexico). The sample collected is 93 questionnaires applied to the museum's explainers, young university students between 20 and 30 years of age. The data collected was coded using Excel. Among other conclusions, the analysis indicates that 71% of the mediators attended the training offered by the museum and 84.9% consider that science and technology are beneficial for the humanity. The survey revealed other results: the explainers consider themselves a service and a bridge between the museum and the public; the most recurrent roles assumed by these explainers in the museum is to guide exhibitions and provide informal explanations to visitors. Adolescents and the school groups are the audiences who they attend the most in their work routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Castellanos-Pineda, Universidad Internacional de Valencia

Doctora por la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Vicedecana de la Facultad de Artes, Humanidades y Comunicación de la Universidad Internacional de Valencia (VIU). Docente e investigadora en comunicación científica, museología, y metodología de la investigación. Ha sido investigadora en 16 proyectos I+D+i todos por competición pública en comunicación, patrimonio cultural y museología. Investigadora de la Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia/Cyted. Email: patricia.castellanos@campusviu.es

Universidad Internacional de Valencia (VIU), C/Pintor Sorollla, 21. 46002, Valencia, Tel.: 961 866 086, Ext. 3171

Luisa Massarani, Fundação Oswaldo Cruz e Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Doctora por la Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordinadora del Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, del Mestrado de Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde, Casa de Oswaldo Cuz, Fiocruz (Brasil) y de de Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia/Cyted. Bolsa Produtividade CNPq 1B, Cientista do Nosso Estado Faperj. ORCID https://orcid.org/0000-0002-5710-7242 Email: luisa.massarani7@gmail.com Casa de Oswaldo Cruz,  Centro de Documentação e História da Saúde (CDHS), Av. Brasil, 4365 - Manguinhos, Rio de Janeiro - RJ. CEP: 21.040-900, Tel.: +55 (21) 3865-2234.

Willian Abreu, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (Brasil) y Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doctor en Ingenieria Nuclear (UFRJ/COPPE). Investigador del Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (Brasil) y de la Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Marcela Alvaro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (Brasil)

Maestría en Divulgación de Ciencia, Tecnología y Salud, Casa de Oswaldo Cruz / Fiocruz. Becaria Faperj TCT del Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Fiocruz. 

Jessica Norberto-Rocha, Fundação Cecierj e Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (Brasil)

Doctora en Educación por la Universidade de São Paulo. Divulgadora Científica da Fundação Cecierj, investigadora del Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (Brasil) y de la Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia Iberoamericanos, Cyted, Jovem Cientista do Nosso Estado FAPERJ.

Silvia Singer-Sochet, Museo Interactivo de Economía

Bióloga con estudios de Doctorado en Ecología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesora certificada en Biología y Economía de la Naturaleza por Cambridge University, experta en museología, comunicación de la ciencia y educación en museos. Ha participado en la creación de numerosas exhibiciones y museos, desde su conceptualización hasta su apertura. Su más reciente proyecto es el Museo Interactivo de Economía (MIDE), primero en su tipo a nivel mundial, en el que ha estado a cargo del diseño museológico, pedagógico y de gestión. Presidió las organizaciones museísticas más importantes de México: ICOM y Asociación Mexicana de Museos y Centros de Ciencia y Tecnología. Galardonada con el Reconocimiento ICOM México por su trayectoria profesional y la Medalla Anáhuac al Mérito en Diseño 2018, como referente mundial en museología didáctica. Email: singer@mide.org.mx, Museo Interactivo de Economía, Tacuba 17, Centro, CP. 06000, Ciudad de México, Tel.: +52 (55) 5130 4606

Emilio Sánchez, Museo Interactivo de Economía

Estudió Ciencias de la Comunicación en la Universidad Nacional Autónoma de México. Tiene más de 20 años de experiencia en el sector de la gestión cultural y se ha especializado en los estudios de público, la formación de audiencias y la evaluación en museos. Ha colaborado con diversas instituciones como el Antiguo Colegio de San Ildefonso y el Instituto Mexicano de la Radio. Desde 2010 está al frente de la Dirección de Estudios de Público y Evaluación del MIDE.  Email: emilio.sanchez@mide.org.mx, Museo Interactivo de Economía, Tacuba 17, Centro, CP. 06000, Ciudad de México, Tel.: +52 (55) 5130 4600.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-01-13
How to Cite
Castellanos-Pineda P., Massarani L., Abreu W., Alvaro M., Norberto-Rocha J., Singer-Sochet S. y Sánchez E. (2022). The explainer in the relationship between the museum and the public: a case study of the MIDE of Mexico. Arte, Individuo y Sociedad, 34(2), 609-626. https://doi.org/10.5209/aris.74644
Section
Articles