Art and heritage education in the museums of Matanzas, Cuba. Evaluation of key competences

Keywords: evaluation, competencies, education, museums

Abstract

The integration of key competences in art education is not only a duty of formal education, non-formal contexts must act in the same direction. The present investigation exposes an analysis of the educational action of the museums of Matanzas (Cuba) whose objective is the evaluation of the key competences present in its didactic design and implementation. The non-probability sample is made up of N = 5 museum institutions: el Museo de Arte, Palacio de Junco, El Morrillo, Castillo de San Severino. Museo de la Ruta del esclavo, y el Museo Farmacéutico; 5 managers and 18 specialists. This evaluation is developed through a multi-case study for which a mixed method is used, consisting of an instrument with 6 indicators and 18 descriptors, which allows us to assess the degree of adequacy of educational designs to a competency-based mediation, and to know It details the working method, strategies and educational discourses in the teaching of heritage, through observation, structured interview and discussion group. The main results identify the most present competences and those capable of improvement, contributing to improving the educational work carried out by museums; and they represent a pioneering state of affairs in the Cuban context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel Hernández-de la Cruz, Universidad de Zaragoza

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Didácticas Específicas en la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza. Licenciado en Historia; Máster en Educación y doctorado en Educación por la Universidad de Zaragoza. Miembro del grupo ARGOS y de la Red de Investigación en Enseñanza de las Ciencias Sociales (Red14).  Desde el año 1995 y hasta el 2014 Museólogo e investigador del Centro provincial de Patrimonio Cultural de la ciudad de Matanzas. Labor que alternaba con la docencia universitaria en la  Facultad Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Matanzas  en Cuba

Pilar Rivero-Gracia, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Filosofía y Letras División Geografía e Historia, Doctora en Filosofía y Letras (Sección Historia), Doctora por la Universidad de Barcelona (programa Didáctica de las Ciencias Sociales y el Patrimonio) y Experto Universitario en Convivencia Escolar (título propio). Su formación investigadora incluye dos doctorados, uno en Historia y otro en Didáctica de las Ciencias Sociales y varias estancias en centros de investigación nacionales y extranjeros. Sus intereses principales son la Educación Patrimonial y la Educación Histórica, analizando principalmente el potencial de las nuevas tecnologías. Actualmente es investigadora principal de "Educomunicación web 2.0 del patrimonio" (2017-2020, MINECO/AEI-FEDER/UE)

Ana Gloria Peñate-Villasante, Departamento de Estudios Socioculturales, en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades. Universidad de Matanzas, (Cuba)

Licenciada en Educación. Especialidad Defectología. Especialización Logopedia; Diplomada en Estudios Socioculturales; Máster en Dirección y Doctora en Ciencias Pedagógicas.  Profesora Auxiliar. Profesora Principal del Colectivo Metodológico de la Disciplina Integradora de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Coordina el grupo de investigación Gestión integral del patrimonio. Facultad Ciencias Sociales y Humanidades. Colaboradora de la carrera de Turismo, Facultad de Ciencias Empresariales. Universidad de Matanzas, Cuba.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-07-12
How to Cite
Hernández-de la Cruz J. M., Rivero-Gracia P., García-Ceballos S. y Peñate-Villasante A. G. (2021). Art and heritage education in the museums of Matanzas, Cuba. Evaluation of key competences. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1211-1234. https://doi.org/10.5209/aris.71381
Section
Articles