Initiatives of Film Education in Iberoamerican Film Festivals (2005 - 2019)

Keywords: Film literacy/Film education, film Festivals, training, young Audiences, filmmaking

Abstract

This article analyses film education policies implemented between 2005 and 2019 by various
film festivals held in Iberoamerican countries. Our goal is to identify and analyse initiatives of nonformal
education aimed at developing two fundamental aspects of Film Literacy: (1) creating new
audiences and (2) training new authors and professionals. The study combines quantitative analysis, based on data collection (for the festival mapping), with qualitative methodologies, such as participant
observation and interviews (to analyse specific practises and examples). The research sample includes
178 Iberoamerican festivals (120 generalist and 58 specialised in young audiences), and offers detailed
examples of Spain and Chile. The results show a proliferation and consolidation of: (1) festivals
dedicated to young audiences, as well as parallel sections dedicated to children and young people
at major festivals; (2) parallel activities aimed at training professionals and amateurs. Film festivals
are therefore presented as ideal spaces to complement education curriculum at different levels, from
primary education to vocational retraining. In this way, it might be possible to overcome the problems
involved in the inclusion of these programs in the framework of formal education, such as the slow
adaptation of existing legislation, the high cost of implementation, the continuous need to redesign and
update contents, and the specialized teacher training required.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aida Vallejo, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Aida Vallejo es profesora en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Doctora en Historia del Cine por la Universidad Autónoma de Madrid, Máster en Teoría y Práctica del Documental Creativo de la Universidad Autónoma de Barcelona. Es licenciada en Comunicación Audiovisual y en Antropología social y cultural.

Sus líneas de investigación se centran en el cine documental de creación y los festivales cinematográficos, la narratología, la etnografía de los medios y las industrias culturales, temas sobre los que ha publicado en diversas revistas académicas internacionales, como Studies in European Cinema (Reino Unido), Les cahiers de Champs Visuels (L’Harmattan, Francia), Cine Documental (Argentina), Doc On-line (Portugal/Brasil) o Secuencias. Revista de Historia del Cine (España, donde editó un número monográfico dedicado a los festivales de cine).

Ha co-editado los libros Film Festivals and Anthropology (con María Paz Peirano, Cambridge SP) y Documentary Film Festivals Vol.1 y Vol.2 (con Ezra Winton, Palgrave MacMillan).

Es fundadora y coordinadora del Documentary Work-group de la European Network for Cinema and Media Studies (NECS).

Ha realizado trabajo de campo en numerosos festivales internacionales, principalmente en el contexto europeo. Investigadora principal del proyecto ikerFESTS, que estudia el panorama de festivales de cine y audiovisual en el ámbito vasco (EHUA16/31).

M. Paz Paz Peirano, Universidad de Chile

María Paz Peirano es académica del Instituto de Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. Es Antropóloga social de la Universidad de Chile y Doctora en Antropología Social de la Universidad de Kent. Su trabajo se enfoca en el cine chileno como práctica sociocultural y en las dinámicas de construcción de una cultura cinematográfica en Chile. Su investigación doctoral se centró en las prácticas de producción y circulación del cine chileno contemporáneo en festivales internacionales, sobre lo cual ha publicado en diversos libros y revistas especializadas. Es co-autora del libro Film Festivals and Anthropology (2017) y co-creadora del sitio www.festivalesdecine.cl, con una primera cartografía los festivales de cine en Chile. Actualmente realiza su investigación sobre festivales de cine, educación y formación de públicos, mediante el proyecto Fondecyt nº11160735 “Festivales de Cine: experiencias de formación y expansión del campo cultural cinematográfico chileno”, del cual es Investigadora Responsable.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-06-21
How to Cite
Vallejo A. y Peirano M. P. P. (2021). Initiatives of Film Education in Iberoamerican Film Festivals (2005 - 2019). Arte, Individuo y Sociedad, 33(3), 791-818. https://doi.org/10.5209/aris.70186
Section
Articles