Feminist practices in contemporary Spanish documentary cinema. Reflections under the analysis of La casa de mi padre (Francina Verdés, 2014) and Mater Amatísima (María Ruido, 2018)

Keywords: Documentary, feminism, art, equality, subjectivity

Abstract

Over the last years, the popularization of the documentary macro-genre has coincided with the increasing visibility of social movements striving for gender equality in Spain. Released in this context, some non-fiction films directed by women have exposed and denounced gender inequalities by means of creative film idioms that break away with the heteropatriarchal gaze of hegemonic cinema. Positioned in the subfield of feminist documentary in Spain, this paper reflects on the capacity of documentary films to radicaly challenge gender identities through an analysis of La casa de mi padre (Francina Verdés, 2014) and Mater Amatísima (María Ruido, 2018). The directors of both films retake feminist visual legacies, such as first-person narratives, performative practices, and dialogic empathy, to question yet another heritage, that posed by processes of mediation into the normalization of social inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laia Quílez, Universitat Rovira i Virgili

Laia Quílez es Profesora Agregada del Departamento de Estudios de Comunicación de la Universitat Rovira i Virgili. Licenciada en Comunicación Audiovisual y en Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, es Doctora en Comunicación. Ha sido la investigadora principal del proyecto I+D “Memorias en segundo grado: Posmemoria de la Guerra Civil, el franquismo y la Transición Democrática en la España contemporánea”. Ha publicado en diversas revistas nacionales e internacionales y, junto a José Carlos Rueda, ha editado Posmemorias de la Guerra Civil y el franquismo. Narrativas audiovisuales y producciones culturales en el siglo XXI (Comares, 2017). Actualmente dirige el proyecto I+D “Articulaciones del género en el documental español contemporáneo: una perspectiva interseccional”.

Núria Arauna, Universitat Rovira i Virgili

Núria Araüna es Profesora Lectora del Departamento de Estudios de Comunicación de la Universitat Rovira i Virgili. Licenciada en Antropología Social y Cultural y en Comunicación Audiovisual, es Doctora en Comunicación y Máster en Documental Creativo por la UAB. Su investigación versa en torno al feminismo y los géneros audiovisuales. Ha publicado artículos en varias revistas internacionales y nacionales como Sexualities, YOUNG, Journal of Spanish Cultural Studies, o Comunicar. Actualmente dirige el proyecto “Memoria audiovisual del feminismo español (1975-2020). Proyecto de investigación y creación documental”, financiado por una beca Leonardo, y es investigadora del proyecto “Articulaciones del género en el documental español contemporáneo: una perspectiva interseccional”.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-01-07
How to Cite
Quílez L. y Arauna N. (2021). Feminist practices in contemporary Spanish documentary cinema. Reflections under the analysis of La casa de mi padre (Francina Verdés, 2014) and Mater Amatísima (María Ruido, 2018). Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 105-119. https://doi.org/10.5209/aris.67516
Section
Articles