Artists in the classroom: A case study on collaborative work in the field of plastic and visual arts

  • M. Rosario Gutiérrez Universidad de Málaga
  • Soledad Fernández Universidad de Málaga
Keywords: Education, visual arts, creativity, visual alphabetization, teacher training

Abstract

This article is the product of the research carried out by members of the group HUM816: Art and Literature, on an educational project that every year develops the CEIP Miguel de Cervantes, from the province of Malaga, with the intention of taking the art to the classrooms of infant and primary education, thanks to the collaboration of a group of artists who become teachers for a few days at the invitation of the center.

Using the information obtained through qualitative strategies, -observation, interviews and focus groups- in which the protagonists of this experience -artists, teachers and students- have participated, the objectives of the case study are to identify the contextual conditions - legislative, social, cultural, formative - that determine the development of the artistic curriculum in formal education, analyze the participation of the professional artist in the training process and discover the previous ideas handled by the teaching staff to approach the artistic area.

With this approach, the article relates an initiative that brings to light the shortcomings of the educational system in artistic matters, but also the desire of an educational community that puts all their efforts into achieving that Art Education is oriented towards social and cultural understanding of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

M. Rosario Gutiérrez, Universidad de Málaga

Profesora Titular del Departamento de Didáctica de las Lenguas, las Artes y el Deporte, desde 1999.

Se tituló como Licenciada en Bellas Artes por la Universidad de Sevilla y como  Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Málaga.

Ha desarrollado su labor investigadora en el ámbito de la educación artística, el arte infantil como sistema semiótico y la formación del profesorado, y ha participado como miembro de los grupos de investigación de la Junta de Andalucía HUM-0365 y HUM-489 ‘Educación Artística y Estética en Artes Visuales’. Actualmente es responsable del Grupo HUM-816 ‘Arte y Literatura’, centrado en el estudio de los procesos creativos vinculados al lenguaje discursivo y al lenguaje visual.

Miembro de claustro de la UMA desde 2012. Ha sido Secretaria del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Málaga, Coordinadora del área de Didáctica de la Expresión Plástica, Coordinadora del Máster en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, Vicesecretaria y Responsable de Infraestructura de la Facultad de Ciencias de la Educación y Secretaria de este centro.

En la actualidad es Decana de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga.

  • Dirección: Avenida de Sán Antón 89, A. 29018. Málaga
  • Correo electrónico: mrgutierrezp@uma.es
  • Organismo: Universidad de Málaga
  • Teléfono: 669780300
Soledad Fernández, Universidad de Málaga

Doctoranda del Programa: Educación y Comunicación Social. Universidad de Málaga.

Restauradora y tasadora de obras de arte, se tituló como licenciada en Historia del Arte por la Universidad de Málaga. Recientemente, acaba de finalizar una estancia de investigación en Gallerie degli Uffizi en los Departamentos de Educación, Accesibilidad y Mediación Cultural. Forma parte del grupo de investigación HUM816: Arte y Literatura de la Universidad de Málaga.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-04-03
How to Cite
Gutiérrez M. R. y Fernández S. (2018). Artists in the classroom: A case study on collaborative work in the field of plastic and visual arts. Arte, Individuo y Sociedad, 30(2), 361-374. https://doi.org/10.5209/ARIS.57324
Section
Articles