The Thyssen-Bornemisza Museum; evaluating it’s educative programs to teach art

  • Roser Calaf Masachs Departamento de Ciencias de la Educación Facultad de Formación del Profesorado y Educación Universidad de Oviedo
  • Sue Gutiérrez Berciano Becaria de Investigación Severo Ochoa Universidad de Oviedo -Asturias-
Keywords: Art Education, Museum Education, Educative Program and Qualitative Assessment

Abstract

This work rises up from the obtained results of the R&D Project “Qualitative Evaluation of Educative Programs in the Spanish Museums” (in spanish, E.C.P.E.M.E, “Evaluación Cualitativa de Programas Educativos en Museos Españoles”) developed in 13 different museums. Through mixed direct observation protocols of the qualitative methodology, it’s possible to access to an evaluation of the educative action effectiveness by using a tool (multicategory assessment), which allows to get a graphic profile, showing all the assessments converted from qualitative forms into figures.

After presenting the research project, the outcomes obtained in the specific case of the Thyssen-Bornemisza Museum are analyzed in the next lines, highlighting the importance of the programs to teach art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roser Calaf Masachs, Departamento de Ciencias de la Educación Facultad de Formación del Profesorado y Educación Universidad de Oviedo

Profesora Titular de Didáctica de las Ciencias Sociales (Universidad de Oviedo) y Catedrática acreditada. Directora de equipos de investigación pioneros en Didáctica de Patrimonio: Grupo MIRAR (2002-2008) y ECPEME (2011-2015). Miembro y participante ICOM-CECA desde 2007. Coordinadora en varios libros de TREA (referente editorial España) y autora en numerosas revistas especializadas.

Sue Gutiérrez Berciano, Becaria de Investigación Severo Ochoa Universidad de Oviedo -Asturias-
Licenciada en Pedagogía y Máster en Intervención e Investigación Socioeducativa por la Universidad de Oviedo. Becaria de investigación del Programa Severo Ochoa de Asturias sobre el valor didáctico de los programas educativos de los museos de patrimonio artístico de Asturias, dirigida por Roser Calaf.  Obtiene beca de excelencia de movilidad para completar su línea de trabajo doctoral en el Departamento de Ciências e Técnicas do Património en Facultad de Letras do Porto. Ha venido compaginando su dedicación académica y publicación de varios artículos en revistas especializadas con su trabajo como técnico evaluador. Destaca su último trabajo para la Dirección General de Patrimonio Cultural del Principado de Asturias sobre recursos educativos on-line.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-11-30
How to Cite
Calaf Masachs R. y Gutiérrez Berciano S. (2016). The Thyssen-Bornemisza Museum; evaluating it’s educative programs to teach art. Arte, Individuo y Sociedad, 29(1), 39-56. https://doi.org/10.5209/ARIS.49123
Section
Articles