Art field in debate: Contemporary positions and open calls for artists in Ecuador during the nineties decade

  • Manuel Kingman Pontificia Universidad Católica del Ecuador PUCE
  • Pamela Cevallos Pontificia Universidad Católica del Ecuador PUCE
Keywords: Contemporary art, Ecuador, Salón Mariano Aguilera, Bienal de Cuenca

Abstract

Spain is a country with a wide tourist heritage. All the public institutions should be interested in preserving and conserving it in good conditions year after year. New digital technologies may allow making a thorough and reliable inventory of all of our goods so as to show them whether with static or in movement images in order to promote cultural tourism.

The methodology used to accomplish this task is based on reverse engineering, tool that allows us to know details of its shape, texture, construction details and geo-referenced positioning. Inverse engineering will help us to create a digital catalogue with all the formal characteristics of the objects and tourist spaces. It will be possible theThis article proposes a study of the Ecuadorian artistic field during the nineties in accordance with the tensions between modern notions and contemporary approaches to art. Considering a theoretical and historical review, we discuss how the idea of contemporary art was positioned in Ecuador in the late nineties in a context of disputes and institutional redefinitions. In this regard, we will analyze Salon Mariano Aguilera and Cuenca Biennale legal bases’ restructuring processes, which were central to discussions of artists, critics and institutions during that time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Kingman, Pontificia Universidad Católica del Ecuador PUCE

Manuel Kingman (1976  - Ecuador) Artista visual e investigador. Master en Antropología Visual. Docente agregado e investigador de la Carrera de Artes Visuales -PUCE. Miembro de La Selecta – cooperativa cultural,  con este colectivo ha desarrollado proyectos artísticos y de investigación, entre los que destacan las Huecas de Quito.  Desde 2008, está enfocado en investigar temas de cultura popular y visualidad y la relación entre arte contemporáneo y cultura popular. Actualmente dirige una investigación (con fondos de la PUCE) sobre arte ecuatoriano en la década de los noventa.

Pamela Cevallos, Pontificia Universidad Católica del Ecuador PUCE
Pamela Cevallos (Ecuador, 1984). Artista visual y etnógrafa. Máster en Antropología Visual de FLACSO-Ecuador y Licenciada en Artes Plásticas de la Universidad Central del Ecuador. Docente de la Carrera de Artes Visuales de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Es autora del libroLa intransigencia de los objetos. La Galería Siglo XX y la Fundación Hallo en el campo artístico ecuatoriano 1964-1979 (2013). Ha participado en exposiciones y salones de arte. Es fundadora del colectivo interdisciplinar la-scolaris que trabaja sobre coleccionismo, archivo y arte. Sus intereses de investigación se orientan a los estudios de cultura material, las prácticas museológicas y las relaciones entre arte y antropología.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-11-30
How to Cite
Kingman M. y Cevallos P. (2016). Art field in debate: Contemporary positions and open calls for artists in Ecuador during the nineties decade. Arte, Individuo y Sociedad, 29(1), 23-37. https://doi.org/10.5209/ARIS.48760
Section
Articles