Images of anorexia: a reflexion from Art Education

  • Ana María Nevado Álamo Facultad de Educación y Psicología, Universidad de Gerona.
  • María Del Río Diéguez Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid
  • Joan Vallès Villanueva Facultat d’Educació i Psicologia. Universitat de Girona
Keywords: image, ED, anorexia, mass media, Photography-Based Educational Research.

Abstract

Our goal is to analyze the images to try to deduce what are the social and cultural patterns that persist in our society and which hold ideas associated with anorexia (creating a visual cultural criticism focused on the visual forms of the body and of the photographic ones of the mass-media, that allow us to certain clues in the social construction of these physical stereotypes), in an interpretative approach, from which it derives a qualitative methodology and of Photography-Based Educational Research (allows to debate and evaluate the possibilities of the images in the research activity). The image constructed about the own body by a person evolves during the whole vital cycle, then, in the configurations elaborated in the early stages of life, is fundamental to influence in some competences that allow children properly interpret visual messages provided by the sociocultural environment. Art Education could play a significant labor in the development of individual skills relating to the interpretation of such messages: increases the capacity reflexive and critical toward the images that the everyday constantly gives us, and would allow to ponder these messages as cultural constructions that work symbolically at different levels, making us conscious of its ambiguity and scope.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María Nevado Álamo, Facultad de Educación y Psicología, Universidad de Gerona.
Estudiante, actualmente realizando tesis doctoral: Programa de Doctorado en Ciencias Sociales, de la Educación y de la Salud. Línea de investigación en Educación y patrimonio artístico: Enfoques multiculturales, ecológicos e inclusivos de la educación estético-artística en contextos formales y no formales. Facultad de Educación y Psicología. Universidad de Gerona.
María Del Río Diéguez, Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid
Profesora  del Departamento de Educación Artística, Plástica y Visual de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid
Joan Vallès Villanueva, Facultat d’Educació i Psicologia. Universitat de Girona
Profesor de la Universitat de Girona, departamento  Didácticas Específicas, área de conocimiento de Didáctica de la Expresión Plástica, miembro del Instituto de Investigación Educativa (IRE) de la Universidad de Girona.

Crossmark

Metrics

Published
2014-09-18
How to Cite
Nevado Álamo A. M., Del Río Diéguez M. y Vallès Villanueva J. (2014). Images of anorexia: a reflexion from Art Education. Arte, Individuo y Sociedad, 26(3), 367-385. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n3.42391
Section
Articles