Rethinking the museum from a decolonial perspective: the role of architecture in Amerindian art exhibitions

Keywords: indigenous art, decoloniality, design, museums, exhibition spaces

Abstract

The text examines the intersection between Amerindian thought and Indigenous artistic creation in recent museological and curatorial practices in Brazil. It analyzes two exhibitions curated by Amerindian women: Véxoa: Nós sabemos, held at the Pinacoteca de São Paulo in 2020 and curated by Sandra Benítez, and Viva Viva Escola Viva, presented at the Casa França-Brasil Museum in Rio de Janeiro in 2024 and curated by Cristiane Takuá. The central objective of this research is to explore the design approaches developed in both cases, with particular attention to the forms of reconnection between body and territory in the processes of self-representation of Amerindian voices within the museological context. The study concludes that both exhibitions embody architectural and design strategies in which different logics converge—one of them being a historical reassessment of the museological relationship between body and object. These exhibitions actively engage in presenting narratives that foster a reparative movement of self-representation, where the spatial and relational experience between bodies and objects encourages reflection on Indigenous approaches to interspecies alliances. These alliances have long governed Indigenous histories and continue to shape contemporary society, offering valuable insights into alternative design possibilities.

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Author Biographies

M. Ayara Mendo-Pérez, Universidad de Alicante

Profesora Ayudante de Proyectos Arquitectónicos en la Universidad de Alicante. Arquitecta por la Escuela de Arquitectura de Alicante (2007) y Doctora por la Universidad Federal de Rio de Janeiro – (IPPUR/UFRJ, Brasil, 2018), con Máster en Urbanismo por la Universidad Federal de Rio de Janeiro-Brasil (PROURB/UFRJ, Brasil, 2014). Profesora titular en la Universidad Federal de Rio de Janeiro, en el Departamento de Proyectos de Arquitectura de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo (entre 2018-2022). Como investigadora, actualmente participa en el Laboratorio de Análisis Urbana del Programa de Posgraduación en Urbanismo de la Universidad Federal de Rio de Janeiro (LAURD-PROURB-UFRJ) y también del Grupo de Investigación de Proyectos Arquitectónicos: Pedagogías Críticas, Políticas Ecológicas y Prácticas Materiales (PAPCPEPM) de la Universidad de Alicante.

Ester Gisbert, Universidad de Alicante

Profesora Ayudante de Proyectos Arquitectónicos en la Universidad de Alicante. Máster en Antropología Social en la Universidad de Aberdeen. Honorary Research Fellow en el Proyecto de Investigación “Knowing form the Inside” liderado por el antropólogo Tim Ingold, del que ha traducido y publicado algunos artículos. Ha sido profesora invitada en las Universidades de Munich, Palermo e Incipit (CSIC). Fundadora del estudio creativo Drassana donde dirige, coordina y diseña proyectos de paisajismo y desarrollo local a través del turismo, el patrimonio y las narrativas transmedia. Entiende la antropología del diseño como forma de superar una arquitectura centrada en el objeto y de desarrollar una práctica urbanística y territorial en correspondencia con un mundo en continua recreación. Se ha formado en metodologías de investigación feminista y sus artículos sobre arquitectura, urbanismo y su pedagogía, desde la perspectiva de los Estudios de la Ciencia y la Tecnología, se han publicado en revistas y congresos internacionales. Su investigación actual se centra en la evolución de los paisajes costeros en el Mediterráneo, los procesos de urbanización derivados del turismo y se desarrolla como una investigación basada en la práctica.

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Published
2025-07-03
How to Cite
Mendo-Pérez M. A. y Gisbert E. (2025). Rethinking the museum from a decolonial perspective: the role of architecture in Amerindian art exhibitions. Arte, Individuo y Sociedad, 37(3), 637-648. https://doi.org/10.5209/aris.101383
Section
Articles