The Instituto before Salamanca. The Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas' first years (1947-1995)

  • Fernando Ramos Arenas Universität Leipzig
Keywords: IIEC, Film Club, Film Culture, Cinephile, Filmology

Abstract

This article analyses the role of the Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas (IIEC) as a meeting point for Spanish national filmmaking between 1947 and 1955 –Victoriano López’s years– and focuses on the discourses, debates and interests that characterized the Instituto’s early years. It therefore directs its attention towards one of the few original sources that have been preserved, a bulletin published by the Instituto´s students in 1951. This documentation has been supplemented with interviews and the few documents about the Instituto kept in the government’s general archive. The analysis´ cornerstones are, on the one hand, the film club’s activities, organized by students in the 1951 Film History, and, on a theoretical level, debates around the subject of Filmology, a theory used from 1947 as an attempt to supply the Instituto with a theoretical backbone, with uneven results. Through this process we can approach with first hand in­formation these experiences and essential discourses to better understand the importance of the Instituto as the epicenter of an emerging Spanish filmmaking culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Ramos Arenas, Universität Leipzig

Dr. Fernando Ramos Arenas (1981) es desde 2010 profesor en el Instituto de Ciencias de Comunicación y de los Medios de la Universidad de Leipzig (Alemania) donde dirige desde 2013 el proyecto de investigación „Cinefilia bajo la dictadura. Cultura cinematográfica europea entre 1955 y 1975 en España y la RDA“. Es Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Complutense (2004), Doctor por la Universidad de Leipzig (2010), PRIME Research Fellow (DAAD/Marie Curie), profesor invitado en diversas universidades, miembro de la Sociedad Alemana de Ciencias de los Medios (Gesellschaft für Medienwissenschaft) así como de la European Network for Cinema and Media Studies (NECS) y de la International Association for Media and History (IAMHIST). Ha publicado diversos artículos así como un libro sobre autoría cinematográfica (Der Auteur und die Autoren, Leipzig, 2011) y coeditado un volumen sobre Mashups (Mashups. Neue Praktiken und Ästhetiken in populären Medienkulturen, Wiesbaden, 2015) y un volumen sobre cinefilia en la revista AugenBlick. Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft. (Nr. 64, diciembre 2015). Sus campos de investigación son: historia cultural y de los medios, historia del cine español y alemán, teoría e historia de los medios y Cultural Studies.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-06-16
How to Cite
Ramos Arenas F. (2016). The Instituto before Salamanca. The Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas’ first years (1947-1995). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 16(2), 13-26. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n2.52170