Perceptions about the articulation of reading with the plastic and visual arts in a sample of high school teachers

Keywords: reading, art education, creativity, basic education

Abstract

INTRODUCTION: this article describes the perceptions of high school teachers from the department of Boyacá in Colombia on articulation processes between reading and the plastic and visual arts. METHOD: The qualitative approach study with an exploratory and descriptive type of research applied a semi-structured interview to primary and secondary education teachers in rural and urban areas who guide the area of Spanish language and artistic education with a minimum of two years of experience in the educational sector. The qualitative data were analyzed through Atlas Ti version 22. RESULTS: Among the findings, it was evident that a significant number of teachers know and develop the levels of literal, inferential and critical intertextual reading. Likewise, it was found that the majority of those interviewed implement discontinuous texts as resources (paintings, drawings and caricatures) to strengthen the three mentioned levels. Finally, the absence of development of the appreciative and creative level of      reading comprehension was confirmed. DISCUSSION: It is necessary to design, validate and implement a pedagogical proposal of plastic and visual arts to promote reading comprehension, where students and teachers participate from interdisciplinary to improve deep reading and the qualification of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nelly Estella Pardo Espejo, Universidad Pedagógica y Tecnológica

Docente de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Doctora en Educación de la Universidad Internacional Iberoamericana de México.
Magister en Educación Instituto Tecnológico de Monterrey de México.
Magister en Lingüística  Aplicada a la enseñanza del inglés como lengua extranjera Universidad de Jaén España.
Especialista en Pedagogía para el desarrollo del Aprendizaje Autónomo UNAD.
Licenciada en Ciencias de la Educación Español-inglés de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Líneas de Investigación: Formación Docente, Didácticas Específicas y Prácticas Docentes.

Dilsa Yamile Rodríguez Ochoa, Universidad Pedagógica y Tecnológica

Docente de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Estudios en el Doctorado en Artes y Educación de la Universidad de Granada.
Magister en Museología y Gestión del Patrimonio de la Universidad Nacional de Colombia Especialista en Restauración del Patrimonio Cultural Mueble Universidad de Chile.
Licenciada en Ciencias de la Educación Artes Plásticas de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Líneas de Investigación: Formación Docente, Didácticas Específicas y Prácticas Docentes.

María Gracia Aragón Bueno, Universidad Pedagógica y Tecnológica

Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Magister en Educación de la Universidad Arturo Prat de Chile.
Especialista Gerencia Educacional de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Licenciada en Artes Plásticas de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Líneas de Investigación: Formación Docente, Didácticas Específicas y Prácticas Docentes.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-06-30
How to Cite
Pardo Espejo N. E., Rodríguez Ochoa D. Y. . y Aragón Bueno M. G. (2025). Perceptions about the articulation of reading with the plastic and visual arts in a sample of high school teachers . Revista Complutense de Educación, 36(3), 261-270. https://doi.org/10.5209/rced.93791
Section
Articles