Relationship between digital competencies and academic engagement in graduate students in the virtual modality: a systematic review of the literature

Keywords: professional competence, distance education, academic engagement, digital competencies, virtual learning

Abstract

INTRODUCTION. Currently, higher education has undergone remarkable transformations, surpassing conventional limitations and achieving significant progress by breaking down access barriers through virtual education. This accentuates the need to comprehend the relevance of competencies that students require to academically engage in their studies and effectively adapt to different environments. METHOD. The objective of this research is to analyze scientific production regarding the relationship between digital competencies and academic engagement in postgraduate students in virtual modality. A systematic literature review was conducted for the period between 2018 and 2023, following the PRISMA methodology, the inclusion and exclusion criteria were determined, and after their application, the result was the selection of 12 articles empirical research were selected from electronic databases such as Taylor & Francis Online, ScienceDirect, EBSCOhost, SageJournals, Springer Link, and Dimensions.AI. RESULTS. All analyzed articles are empirical, mostly originating from Asia and America. Seven categories emerged that are linked to digital competencies and academic engagement within virtual education. DISCUSSION. The positive impact of participatory learning in virtual education is emphasized, along with the ability to enrich students' academic profiles through sociodemographic factors and the influence of culture and student experience. A high level of confidence in learning and technology usage can deepen student academic engagement and facilitate the acquisition of digital skills and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisela Elízabeth López-Bustamante, Pontificia Universidad Católica del Perú

Doctoranda en Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Magíster en Integración e Innovación Educativa de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (PUCP). Licenciada en Psicología con Especialidad en Psicología Clínica (PUCP). Especialización en Gestión de la Formación y la capacitación. Especialización de Uso Pedagógico de las Tecnologías de la Información y Comunicación para la Docencia. Especialización en Gestión de Recursos Humanos en las Organizaciones. Con experiencia en implementación de proyectos de innovación educativa y programas de bienestar estudiantil. Diseñadora instruccional de educación superior en entornos presenciales, E-learning y B-learning. Principales líneas de investigación: Educación a distancia y TIC. Competencias digitales. Bienestar y competencias emocionales. 

Clara Jessica Vargas-D’Uniam, Pontificia Universidad Católica del Perú

Docente Principal TC del Departamento de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Doctora en Ciencias Psicológicas y de la Educación. Magister en Educación. Licenciada en Educación Inicial. Experta en Diseño, Implementación y Gestión de Proyectos E-learning. Diplomada en Promoción y Animación a la Literatura Infantil y Juvenil. Facultad de Educación (PUCP): Coordinadora del Diploma Atención Integral al Niño Menor de Tres Años (2002-2010). Coordinadora de la Práctica Preprofesional en Educación Inicial (2010-2015). Coordinadora de la Carrera de Educación Inicial (2015-2020). Principales líneas de investigación: Educación a distancia y TIC. Educación infantil. Literatura infantil. Investigación y práctica reflexiva.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-04-02
How to Cite
López-Bustamante G. E. y Vargas-D’Uniam C. J. (2025). Relationship between digital competencies and academic engagement in graduate students in the virtual modality: a systematic review of the literature . Revista Complutense de Educación, 36(2), 175-188. https://doi.org/10.5209/rced.93628
Section
Articles