Family factors supporting childhood education in disadvantaged environments: opportunities for educational achievement

Keywords: family, poverty, childhood, school, equity

Abstract

The relationship between poverty and education is particularly complex, influenced by multiple factors that impoverish essential dimensions of children's daily lives. The aim of the article is to analyse the family factors that provide support for promoting the academic success of children and adolescents from vulnerable socio-economic backgrounds, specifically: the importance families attach to education, their expectations regarding their children's education, the educational support they provide, and their participation in the school context. The qualitative research was carried out through in-depth semi-structured interviews with an intentional sample of 15 families (parents) facing poverty and/or social vulnerability, who had children of minor age. Data analysis, supported by the ATLAS.ti 8 programme, was carried out using a content analysis strategy based on two coding cycles, resulting in a total of 18 categories, from which two were selected for this paper: 1) the importance of education and educational expectations, and 2) school participation and family involvement. The results highlight that family factors supporting academic success are constrained by conditions of poverty (material, educational…) that reduce educational opportunities and widen inequalities. It is concluding that there is a need to move towards educational equity proposals that strengthen the support provided by families and community network, to the reduce the educational gap among the most vulnerable children.

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Author Biographies

María Formoso-Silva, Universidade de Santiago de Compostela

Graduada en Pedagogía, Máster de Investigación en Educación, Diversidad Cultural y Desarrollo Comunitario, Doctora en Equidad e Innovación en Educación por la Universidade de Santiago de Compostela (USC). Colaboradora externa en el grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea) adscrito al Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación (Campus Vida) de la USC.

Líneas de investigación: Pobreza infantil, educación y equidad social. Pedagogía social. La acción socioeducativa en la Administración Local. Tiempos educativos, tiempos sociales y pedagogía del ocio.

Laura Varela-Crespo, Universidade de Santiago de Compostela

Diplomada en Educación Social por la Universidade de A Coruña y Licenciada en Pedagogía por la Universidade de Santiago de Compostela (USC), Doctora en Ciencias de la Educación por la USC. Profesora Titular de Universidad desde el año 2022. Miembro del grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea) adscrito al Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación (Campus Vida) de la USC.

Líneas de investigación: Pedagogía-Educación Social. Servicios sociales y políticas públicas de bienestar. Acción socioeducativa en los servicios sociales. Tiempos educativos, tiempos sociales y pedagogía del ocio.

María Belén Caballo-Villar, Universidade de Santiago de Compostela

Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidade de Santiago de Compostela (USC). Profesora Titular de Universidad desde el año 2003. Miembro del Grupo de Investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea) adscrito al Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación (Campus Vida) de la USC.

Líneas de investigación: Pedagogía-Educación Social. Políticas socioeducativas y desarrollo comunitario local. Ciudades educadoras. Tiempos educativos, tiempos sociales y pedagogía del ocio.

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Published
2025-04-02
How to Cite
Formoso-Silva M., Varela-Crespo L. y Caballo-Villar M. B. (2025). Family factors supporting childhood education in disadvantaged environments: opportunities for educational achievement. Revista Complutense de Educación, 36(2), 129-138. https://doi.org/10.5209/rced.93176
Section
Articles