Multiple case study on the coordination of Early Childhood Education and Primary Education teachers in the treatment of reading literary competence

Keywords: literary teaching, case study, reading, teachers working group, transition from pre-school to primary school

Abstract

INTRODUCTION. Reading allows us to acquire knowledge, culture and aesthetic education; it also fosters socialisation and the development of critical thinking. However, reaching a level of competence that allows us to master it and to incorporate reading for pleasure beyond schooling requires time and effort, hence the importance of coordination between teachers at different levels to ensure that this process takes place in a methodologically consistent manner and with fluidity in relation to the evolutionary processes of the students. METHOD. This research aims at knowing the aspects in which Childhood and Primary Education teachers coordinate through the analysis of their conceptions about the concept, planning and practices of reading and literary education. For this purpose, a qualitative research has been designed, as a multiple case study, using a semi-structured clinical interview as an instrument, and content analysis and grounded theory as study methods, plus the QDA-Miner software. DISCUSSION. The conclusion is that there is need for coordination based on more up-to-date teacher training which incorporates the findings of the research available on reading and on the transition from pre-primary to primary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Santamarina Sancho, Universidad de Granada

Diplomada en Magisterio de Educación Infantil, Licenciada en Psicopedagogía, Máster en Investigación en Currículum y Formación y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada. Actualmente es técnica de educación en el Vicerrectorado de Extensión Universitaria y Patrimonio de la Universidad de Granada y profesora de Didáctica de la Lengua y la Literatura en el Centro de Magisterio “La Inmaculada” (adscrito a la Universidad de Granada). Ha impartido docencia en la Facultad de Educación de la Universidad de Almería.

 

Sus líneas de investigación se centran en la didáctica de la lengua oral en Educación Infantil y otros temas relacionados con la educación literaria. Es miembro del grupo de investigación HUM-508, Didáctica de la Lengua y la Literatura.

Pilar, Universidad de Granada

Profesora Titular del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada. Ha sido profesora de Secundaria y Bachillerato y asesora de formación permanente del profesorado. Responsable del grupo de investigación HUM-508, en los últimos diez años ha participado en proyectos de investigación de ámbito autonómico, nacional e internacional sobre diversos temas relacionados con la enseñanza de la lengua y la literatura.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
Santamarina Sancho M. ., Pilar y Gómez López-Quiñones L. (2024). Multiple case study on the coordination of Early Childhood Education and Primary Education teachers in the treatment of reading literary competence. Revista Complutense de Educación, 35(4), 751-762. https://doi.org/10.5209/rced.89016
Section
Articles