Conditioning factors of school dropout and return to education through the eyes of their protagonists

Keywords: secondary education, qualitative analysis, school dropout, adult education, interview

Abstract

Early school leaving –well above the European average in Spain– is particularly worrying when it occurs before the end of Compulsory Secondary Education (ESO). As understanding its causes is key to reducing its incidence, this study has the double objective of delving into the factors that push students to drop out before completing ESO and of understanding the motivations that facilitate their return. To reach these objectives, a qualitative, phenomenological research was designed. Semi-structured interviews were conducted with 14 people enrolled in or graduated from Secondary Education for Adults. The testimonies show that dropout has been mainly due to interrelated personal, family and school factors that have resulted in educational disengagement. The role that both family involvement and support provided by the school environment play in dropout prevention becomes evident. Finally, the need to address the conditioning factors of dropout and the motivations for return in a combined way is emphasized, so that interventions aimed at mitigating said conditioning factors and enhancing the motivation to continue studying can be conducted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belén Gutiérrez-de-Rozas, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Graduada en Pedagogía (Premio Extraordinario) por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) y máster en Psicopedagogía (Beca de Excelencia) por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Actualmente, es personal investigador en formación (FPU) en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Su campo de investigación se centra en el estudio del fracaso escolar y el abandono temprano de la educación y la formación.

Eunice Macedo, Universidade do Porto

Licenciada, máster y doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Oporto (FPCEUP). Actualmente, es profesora titular en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universidad de Oporto (FPCEUP) y miembro titular del Centro de Investigación e Intervención en Educación de la Universidad de Oporto (CIIE). Su campo de investigación se centra en el abandono temprano de la educación y la formación, la justicia social, el género y la ciudadanía.

Elvira Carpintero Molina, Universidad Complutense de Madrid

Licenciada en Psicopedagogía (Premio Extraordinario) por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y doctora en Psicopedagogía (Premio Extraordinario) por esta misma universidad. Actualmente, es profesora del Departamento de Investigación y Psicología de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Su campo de investigación se centra en estrategias de aprendizaje, adaptación educativa y evaluación de competencias.

Esther López-Martín, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Licenciada en Pedagogía (Premio Extraordinario) por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y doctora en Ciencias de la Educación con mención de ‘Doctor Europeo’ (Premio Extraordinario) por esta misma universidad. Actualmente, es profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Su campo de investigación se centra en la construcción y validación de instrumentos para la evaluación de sistemas educativos y la evaluación de la eficiencia y de la productividad.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-10-02
How to Cite
Gutiérrez-de-Rozas B., Macedo E., Carpintero Molina E. y López-Martín E. (2023). Conditioning factors of school dropout and return to education through the eyes of their protagonists. Revista Complutense de Educación, 34(4), 931-944. https://doi.org/10.5209/rced.80318
Section
Articles