Didactic engineering for teaching of time units in elementary education: the digital clock

Keywords: didactic engineering, time, measuring instruments, elementary education, digital clock

Abstract

Introduction. A little addressed topic in research of mathematics education has been the peculiarities in coordination of the subsystem of units day-hour-minute in the teaching of time units. The aim to describe of its students, starting with the identification of processes and confusions. Method. Research based on a qualitative approach describes the implementation results of a didactic engineering designed for the learning of temporal units, using the construction of a digital clock as the main resource. The sample is composed by 67 nine-year-old students from Spain and Chile, which makes it possible to compare the results in both countries, with similar traditions in the teaching of measurement contents. Results. As a conclusion, we point out the need of an in-depth knowledge of the system of time units for the comprehension of the time magnitude, given its non-decimal character. Discussion. Confusions or mistakes come from both arithmetic aspects and strictly verbal ones, by using natural language terms without any specific teaching of such terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Blanca Arteaga-Martínez, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED

Profesora Contratada Doctora en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Licenciada en CC. Matemáticas y Doctora en CC. de la Educación. Ha combinado su labor como profesora en niveles obligatorios con la docencia en la universidad, además de desarrollar labores de coordinación de equipos. Su investigación se ha centrado en la investigación-acción en el aula, tomando la didáctica de la matemática como eje vertebrador. Ha dirigido y participado en distintos proyectos de investigación subvencionados y proyectos de innovación educativa con distintas universidades.

Noemí Pizarro, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. UMCE

Profesora Asociada. Doctora en Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Profesora del Departamento de Matemáticas de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE) en Santiago de Chile, donde imparte docencia e investiga en didáctica matemática y práctica docente. Ha liderado y participado en proyectos de investigación sobre prácticas de aula observando, junto a docentes de diversos niveles de enseñanza, evidencias de conocimiento especializado para enseñar Medición y Geometría.

Juan Miguel Belmonte, Universidad Complutense de Madrid

Profesor titular de Didáctica de las Matemáticas en la Universidad Complutense de Madrid, donde trabaja desde hace más de 30 años. Ha intervenido en formación continua de docentes en numerosas ocasiones y ha colaborado en varios libros para la formación de maestros. Sus intereses de investigación se han dirigido desde hace ya varios años hacia la enseñanza de las magnitudes y su medida, profundizando especialmente en la magnitud tiempo.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-25
How to Cite
Arteaga-Martínez B., Pizarro N. y Belmonte J. M. (2022). Didactic engineering for teaching of time units in elementary education: the digital clock. Revista Complutense de Educación, 33(4), 551-563. https://doi.org/10.5209/rced.76336
Section
Articles