Reading comprehension and video analysis: evaluation of didactic interventions in dual teacher education

Keywords: cooperative education, classroom observation techniques, video analysis, reading comprehension

Abstract

The teaching of reading remains a major concern, especially as a competence linked to access to information and to progress in critical and autonomous learning. This article presents an investigation on the didactics of reading comprehension, as pedagogical knowledge, in a Primary Education Degree. This case study addresses the need to teach the most complex processes of reading. The exploratory research on the teaching practice with video analysis in a dual-system contains the study of 410 units. The analysis allows us to verify the adequacy of the use of video in processes with a specific orientation training for pre-service teachers (DFI). The results show the acquisition of didactic strategies and the evidence of a main difficulty: the development of a dialogue for inferential understanding and critical evaluation in the classroom. The presentation of these issues by DFIs does not always occur clearly. We therefore conclude that the designed category system is effective for evaluating the video intervention sequences in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Carme Peguera Carré, Universidad de Lleida (España)

Maria Carme Peguera Carré es maestra de Educación Primaria y máster en psicopedagogía es becaria predoctoral de la Universidad de Lleida. Adscrita al Departamento de Pedagogía, imparte docencia en las materias de Prácticum en el Grado de Educación Primaria-dual. Forma parte del grupo de investigación COMPETECS. Como investigadora predoctoral del programa interuniversitario de tecnología educativa desarrolla su actividad sobre el diseño de procesos formativos en formación dual y la metodología observacional asistidos por tecnología.

Jordi L. Coiduras Rodríguez, Universidad de Lleida (España)

Jordi L. Coiduras Rodríguez es maestro de atención a la diversidad en excedencia y profesor agregado del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Lleida, donde imparte docencia en los grados de educación y en el máster interuniversitario de tecnología educativa. Su actividad investigadora se ha centrado en la formación inicial docente, en el Prácticum, la formación dual y en el diseño de procesos de tutoría para la adquisición y desarrollo de competencias docentes.

Enric Falguera Garcia, Universidad de Lleida (España)

Enric Falguera Garcia es profesor Lector en la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la Universitat de Lleida. Su docencia la concentra en los grados de Maestro de Educación Infantil y Educación Primaria y en el Máster de Formación Avanzada en Educación Infantil y Educación Primaria. Sus líneas de investigación están relacionadas  con la didáctica de la lengua y la literatura a partir de textos poéticos y dramáticos así como de textos digitales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-07-07
How to Cite
Peguera Carré M. C., Rodríguez J. L. C. y Garcia E. F. (2021). Reading comprehension and video analysis: evaluation of didactic interventions in dual teacher education. Revista Complutense de Educación, 32(4), 663-673. https://doi.org/10.5209/rced.70950
Section
Articles