Bilingual education teachers’ perceptions of the educational climate and policies in the United States and Spain

Keywords: bilingual education, bilingual teachers, teacher perception, educational policy, English (Second Language)

Abstract

Access to high-quality bilingual education is critical and has evolved in many different ways during the last decades. Given recent efforts to enhance bilingual education, it is important to examine the perceptions of the current education workforce who serve students in bilingual education programs. A hundred and sixty-four bilingual education professionals from Spain and the U.S. participated in the research. They completed a questionnaire about the effect of educational climate and policies in their own countries. Findings show that teachers from Spain rate bilingual education higher than teachers from the U.S. There are significant differences in their general perceptions and insights about resources, collaboration, students, parents and community. Being proficient in two languages seems to have a positive effect on two categories: general perceptions and perceptions about parents. Our findings also suggest that the years of teaching experience influence their responses and there is a need for more professional development in both countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Fernández Álvarez, Universidad Politécnica de Madrid

Miguel Fernández Álvarez es profesor ayudante doctor en la Universidad Politécnica de Madrid. Ha colaborado en varios proyectos de investigación sobre evaluación de lenguas y sobre enseñanza en programas bilingües. Sus líneas de investigación incluyen la enseñanza bilingüe, la adquisición de una segunda lengua, el inglés con fines específicos y la evaluación de lenguas.

Jesús Paz-Albo, Universidad Rey Juan Carlos

Jesús Paz-Albo es profesor contratado doctor y director del Grupo de Investigación en Innovación y Mejora Educativa (IMEI) de la Universidad Rey Juan Carlos. Es doctor por la Universidad Rey Juan Carlos (2012). Ha sido director del máster en dirección de centros educativos desde 2013 a 2018. Su investigación se centra en el estudio del desarrollo infantil, el uso de las tecnologías educativas, la formación del profesorado y la educación bilingüe.

Aránzazu Hervás-Escobar, Universidad Rey Juan Carlos

Aránzazu Hervás-Escobar es profesora visitante en la Universidad Rey Juan Carlos. Es doctora en Humanidades por la Universidad Rey Juan Carlos (2019). Imparte docencia en el Máster en Formación del Profesorado y en los Grados de Educación en el área de Didáctica y Organización Escolar. Entre sus líneas de investigación se encuentra la educación especial, la innovación educativa y la tecnología como herramienta educativa.

Amanda Montes, Northeastern Illinois University

Amanda Montes es profesora ayudante doctora en la Northeastern Illinois University de Chicago. Es doctora en Lingüística Aplicada por la Arizona State University (USA). Sus líneas de investigación se centran en aspectos socioculturales en la enseñanza de lenguas, actitudes hacia la lengua, la competencia cultural y la integración del arte en la enseñanza bilingüe.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-10-18
How to Cite
Fernández Álvarez M., Paz-Albo J., Hervás-Escobar A. y Montes A. (2021). Bilingual education teachers’ perceptions of the educational climate and policies in the United States and Spain. Revista Complutense de Educación, 33(1), 13-25. https://doi.org/10.5209/rced.70926
Section
Articles