Forgotten history or history not taught? The students of Spanish High School and their lack of knowledge about the Civil War

  • Laura Arias Ferrer Universidad de Murcia
  • Alejandro Egea Vivancos Universidad de Murcia
  • Raquel Sánchez Ibáñez Universidad de Murcia
  • Jesús Domínguez Castillo Universidad Antonio de Nebrija de Madrid
  • Francisco Javier García Crespo Instituto Nacional de Evaluación Educativa (MECD)
  • Pedro Miralles Martínez Universidad de Murcia
Keywords: educational research, textbooks, citizenship education, minimum competencies, history

Abstract

This paper is part of a research project that aims to assess historical thinking skills in Secondary Education through the implementation of different assessment units. One of these experimental assessment units consisted of a questionnaire that require students to have a basic knowledge about the historical context of the Spanish Civil War (1936-1939). On the basis of the answers given by 199 participants (15-16 year-old students) to those specific questions, and through a qualitative analysis, it is possible to get a picture of students’ historical and political understanding. Results show that students seem to have little understanding and worrying errors about that war episode, rather recent, and whose consequences are still present in the current political scene. Students’ lack of knowledge and understanding is closely related to their deficient level of political literacy, the usual decontextualization of the contents taught, linked to lineal and unconnected historical narratives, together with the absence of a reflection on key questions such as the historical significance or repercussion of particular events.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Arias Ferrer, Universidad de Murcia
Profesora Contratada Doctora de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia (España). Licenciada en Historia y Doctora en Historia por la Universidad de Alicante. Secretaria del Centro de Estudios del Próximo Oriente y la Antigüedad Tardía. Líneas de investigación: didáctica de la historia, educación patrimonial y pensamiento histórico en Educación Infantil y Primaria.
Alejandro Egea Vivancos, Universidad de Murcia
Profesor Contratado Doctor de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia (España). Licenciado en Geografía e Historia y Doctor en Historia por la Universidad de Murcia. Subdirector del Centro de Estudios del Próximo Oriente y la Antigüedad Tardía. Líneas de investigación: didáctica de historia, educación patrimonial y pensamiento histórico en Educación Secundaria.
Raquel Sánchez Ibáñez, Universidad de Murcia
Profesora contratada doctora del Departamento de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales. Área de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Universidad de Murcia. Directora de la Universidad Internacional del Mar. Doctora en Historia Moderna. Líneas de investigación: historia de la familia, didáctica de la historia, identidad, trabajo por proyectos, análisis de libros de texto y de los estereotipos de la historia en el alumnado universitario.
Jesús Domínguez Castillo, Universidad Antonio de Nebrija de Madrid
Profesor asociado del Centro de Estudios Hispánicos de la Universidad Antonio de Nebrija de Madrid (España), Ex-catedrático de Educación Secundaria, Doctor en Historia. Líneas de investigación: evaluación del pensamiento histórico, competencias educativas, competencias en historia y aprendizaje de la explicación-comprensión de la historia.
Francisco Javier García Crespo, Instituto Nacional de Evaluación Educativa (MECD)
Licenciado en CC Matemáticas en la especialidad de Estadística e Investigación Operativa. Profesor asociado de Estadística e Investigación Operativa de la Universidad Complutense de Madrid. Ex-profesor de Enseñanza Secundaria, Jefe de Área de Gestión de Datos y Análisis de Datos en INEE  (MECD). Líneas de investigación: medida y evaluación educativa y evaluaciones a gran escala.
Pedro Miralles Martínez, Universidad de Murcia
Profesor Titular de Universidad de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad de Murcia. Doctor en Geografía e Historia. Ha sido profesor de Educación General Básica, profesor de Geografía e Historia de Enseñanza Secundaria, catedrático de Enseñanza Secundaria, asesor de formación permanente del profesorado (Ciencias Sociales). Vicerrector de Formación e Innovación. Líneas de investigación: didáctica de la historia, didáctica del patrimonio, identidad, evaluación y competencias educativas.

Crossmark

Metrics

Published
2019-02-19
How to Cite
Arias Ferrer L., Egea Vivancos A., Sánchez Ibáñez R., Domínguez Castillo J., García Crespo F. J. y Miralles Martínez P. (2019). Forgotten history or history not taught? The students of Spanish High School and their lack of knowledge about the Civil War. Revista Complutense de Educación, 30(2), 461-478. https://doi.org/10.5209/RCED.57625
Section
Articles