Proposal for the development of transversal competences in the Degree of Pedagogy. A case study

  • Inazio Marko Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Iñaki Pikabea Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Jon Altuna Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Ana Eizagirre Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Virginia Perez-Sostoa Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
Keywords: Transversal competences, curriculum design, higher education, educational research, case studies

Abstract

In recent years, transversal competencies (TC) have been an important component in university curriculum design. The primary aim of this research project was to set up a proposal to redefine the TCs established in the founding document of the Pedagogy Degree Program at the University of the Basque Country and to deepen on the development of its competencies and design. This project is a fundamental study of a unique case and a single theme. The project is structured in three main phases. The first phase, Conceptual Review, consists of a textual analysis of the degree program’s founding document and a reconstruction of the TCs enumerated therein. The second phase, Assessment and Development, implies data collection, analysis and perception diagnosis report. The sample consists of 77 participants, and the data were collected using non-probability sampling methods on three related groups: teaching staff, students, and active professionals. The analysis served as a basis for the creation of two particular instruments: the Competence Development Table and the Student Self-Evaluation Matrix. The third phase entails contrast and validation processes of cited instruments. Those two instruments were constructed and compared over the course of the project, and two goals were achieved: firstly, to adjust the transversal competencies to the general understanding of the degree program, clarifying its definition, scope and progression; secondly, to provide access to the information the teaching staff was lacking before the study was conducted, such as, the students’ transversal competencies assessment when applying to the degree program, their progression tracking, and their final status assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inazio Marko, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
Profesor agregado del Departamento MIDE. Doctor en Pedagogía con premio extraordinario por la Universidad del País Vasco. Coordinador del Grado de Pedagogia. Imparte docencia en los Grados de Pedagogía y Educación Social, y en el Master de Formación del Profesorado de Secundaria. Especializado en temas de intervención, gestión, planificación y evaluación de programas, ha participado como asesor y formador en Programas de Innovación Educativa para la adaptación de las titulaciones al EEES, así como en el proceso de implantación, seguimiento y acreditación del Grado de Pedagogía
Iñaki Pikabea, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
Iñaki Pikabea Torrano es psicólogo, pedagogo, y Doctor en Pedagogía. Es profesor titular de la Universidad del País Vasco. Actualmente se dedica a la formación del alumnado universitario, tanto en Grados como en Postgrados, y asesora a profesorado de EEMM en temas de lenguaje. Sus líneas de investigación son la pedagogia del lenguaje, los métodos de enseñanza de idiomas, los estilos y estrategias de aprendizaje. Ha dirigido y publicado diversas investigaciones sobre adquisición y evaluación del lenguaje.
Jon Altuna, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
Doctor en Psicopedagogía y profesor adjunto en la UPV-EHU. Es miembro del grupo de investigación Ikasgura que investiga el cambio metodológico en la universidad e investigador grupo Fishernet de tecnología educativa de la UPV-EHU. Asimismo, es autor de varios artículos y capítulos de libros relacionados con la educación, compentecias, formación profesional, empleabilidad, redes sociales y teorías de aprendizaje.
Ana Eizagirre, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación y doctora en Pedagogía, es profesora  y directora  del  Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la UPV/EHU. Las líneas de investigación desarrolladas se han centrado tanto en el estudio de la alfabetización, la educación popular y la historia de la educación en el País Vasco, como del desarrollo de las competencias transversales.

Crossmark

Metrics

Published
2019-02-19
How to Cite
Marko I., Pikabea I., Altuna J., Eizagirre A. y Perez-Sostoa V. (2019). Proposal for the development of transversal competences in the Degree of Pedagogy. A case study. Revista Complutense de Educación, 30(2), 381-398. https://doi.org/10.5209/RCED.57490
Section
Articles