Inclusive or exclusive classrooms? Barriers to learning and participation in university contexts

  • Marta Sandoval Mena Universidad Autónoma de Madrid
  • Cecilia Simón Rueda Universidad Autónoma de Madrid
  • Carmen Márquez Vázquez Universidad Autónoma de Madrid
Keywords: inclusive education, universal design, university, barriers to learning and participation

Abstract

The aim of this study is to define the barriers that university students have in the classroom, mainly referring to: spaces and resources, contents, methodology and participation. Therefore, we have taken as our starting point the proposal of the Universal Instruction Design (UID), developed at the University of Guelph (Canada) and adapted in Spain by Dalmau et al., (2015). Participants were 652 students belonging to three Teacher Training and Education Faculties participated in the study: two from Spain (Universidad Complutense de Madrid and Universidad Autónoma de Madrid) and one from the USA (Northern University Arizona). The data has been collected through a questionnaire designed ad hoc by the research team in the areas indicated. The results show the main barriers that students experience in the classroom. The discussion focuses on the need to introduce strategies in the professional development of university teacher training in order to design the content they teach in accordance with the principles of universal design for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Sandoval Mena, Universidad Autónoma de Madrid
Profesora Contratada Doctora en el Departamento Interfacultativo de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Fue becaria de investigación en el área de “desigualdades en educación” del  Centro de Investigación y Documentación Educativa del Ministerio de Educación. Ha participado en diferentes proyectos de la Agencia Europea para el desarrollo de la Inclusión Educativa.
Cecilia Simón Rueda, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora Titular del Departamento Interfacultativo de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Es miembro del equipo que coordina el “Consorcio para la inclusión educativa”. Cuenta con una amplia experiencia docente, investigadora y de asesoramiento a profesionales sobre educación inclusiva y familias con hijos e hijas vulnerables a los procesos de exclusión educativa. Ha participado en múltiples proyectos de ámbito nacional e internacional sobre estos temas.

Carmen Márquez Vázquez, Universidad Autónoma de Madrid
Profesora Ayudante Doctora Facultad de Formación Profesorado, Universidad Autónoma de Madrid. Doctora Europea en Ciencias Sociales Aplicadas, desarrollo mi trabajo docente-investigador centrada en la investigación educativa sobre atención a la diversidad en el sistema educativo, en todos sus niveles, y en la consolidación de una escuela pública que sobre el modelo de la educación inclusiva sea capaz de ofrecer oportunidades y respuestas válidas para todo el alumnado
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-09-12
How to Cite
Sandoval Mena M., Simón Rueda C. y Márquez Vázquez C. (2018). Inclusive or exclusive classrooms? Barriers to learning and participation in university contexts. Revista Complutense de Educación, 30(1), 261-276. https://doi.org/10.5209/RCED.57266
Section
Articles